- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 8 (1891) /
823

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Oktober—November - Kontorchef Jul. Schovelin: England som Forbillede. Thomas Carlyle

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Spørgsmaal paa en Maade, som kunde gøre nogle af os skamfulde.
Han tager ikke som Ben tham Ret og Uret og beregner Vinding
og Tab, den endelige Glæde af det ene eller det andet, opsummerer
alt ved Addition og Subtraktion til et Nettoudbytte og spørger
saa, om i det hele taget ikke det rette har Overvægten. Nej, det
er ikke bedre at gøre det ene end det andet; det ene er i Forhold
til- det andet som Liv og Død, som Himlen til Helvede. Det ene
maa under ingen Omstændighed gøres, det andet under ingen
Omstændighed lades ugjort. Du skal ikke maale dem, de ere
incommensurable: det ene er evig Død for Mennesket, det andet
er evigt Liv“. — Med skærende Haan taler han om den Bentha-
mitiske Nyttelære, som reducerer „Menneskets himmelske Sjæl til
en Slags Høvægt til at maale Hø og Tidsler, Glæder og Smærter paa“.

At overvinde sit eget egoistiske Selv, det er altsaa herpaa,
det kommer an. Den religiøse Overbevisning er i sig selv intet,
den maa omsættes til Handling, altruistisk Handling, til Kærlig-
hedsgæming mod Næsten. Ti dette just er Menneskets Maal;
„først i Handling kommer Menneskets Væsen til Syne, Erkendelsen
er kun Middel, ikke Maal*. Og disse Handlinger maa gøres
hernede, i dette Liv. „Ja, her i denne stakkels elendige, bundne;
foragtelige Virkelighed, hvor Du just nu staar, der og intet andet
Steds er Dit Ideal*.

Set udfra denne Livsanskuelse bliver hans Samfunds-
opfattelse klar og let at forstaa. V.

V.

Ifølge Garlyle begynder Menneskeslægtens Udvikling op-
rindelig med en ren individualistisk Tilstand, hvori det enkelte
Menneske kun har sin Selvopholdelse i raaeste Forstand for Øje.
Under disse Forhold behersker Kampen for Tilværelsen i lige saa
høj Grad Menneskene som Dyrene, Livet er en stadig „helium
omnium contra omnes*.

Den egentlige Historie indledes da først med Dannelsen af
de sociale Forbindelser, med Dannelsen af Familien og Samfundet.
Denne Akt beror atter paa altruistiske Motiver, idet den nødvendige
Forudsætning er Underordning, altsaa en vis Forsagelse eller Opofrelse
fra den enkeltes Side. Samfundet er ikke, som Rousseau troede, op-
staaet gennem en Overenskomst mellem frit stillede Individer som et

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:39:59 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1891/0833.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free