- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 8 (1891) /
893

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - December - Karl Madsen: Strengnäs m. m.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

svimlende højt og paa Rummets mørkeste Væg, over Indgangsdøren
og midt mellem to Vinduer. Det ser ud, som om det har været
magtpaaliggende at gemme dem saa godt som muligt for alle
nysgerrige Blikke. Under disse Forhold er det vanskeligt at sige
andet, end at disse fire smalle og høje Fløje fremstiller den hellige
Jomfru og det nyfødte Kristusbarn, Omskærelsen1), Bryllupet i
Kana og Dommedag med Kristi Genkomst og de Dødes Opstandelse,
og at de synes at være endnu mere fremragende Arbejder af
gammel nederlandsk Kunst end Marie-Alterets Billeder, om de end
Qærner sig langt fra Rogier van der Weydens maleriske Stil.

En Fortegnelse over Mindesmærkerne i Strengnås Kirke* *)
udtaler sig med al ønskelig Klarhed og Bestemthed om disse
Billeders Ophavsmand. Fløjene siges „ut-och invändigt prydda
med dyrbara målninger på kalkgrund af Rogier van der Weyden
den yngres skola, predellan och några andre partier af masteren
sjelf.“ Men Crowe og Cavalcaselle har rigtignok forlængst opklaret
og godtgjort, at det beror paa en Fejlslutning, naar Navnet Rogier
van der Weyden den yngre bringes i Forslag for Billeder af
denne Art. Han var nemlig slet ikke Søn af den berømte Mester
og tilhørte en betydeligt senere Periode i den flamske Kunst, først
1528 blev han indtegnet som Mester i Antwerpens Malerlaug.
Hans Navn har uden nogen Berettigelse gennem lange Tider gjort
Tjæneste som Plakat paa en Skuffe, i hvilken det var bekvemt at
henlægge saadanne Arbejder, som vel havde nogen Lighed med
Billeder af den ældre Rogier van der Weyden, men som dog af
gyldige Grunde ikke kunde tilskrives ham. Netop som Tilfældet
er med disse Billeder i Strengnås. Da de vidstes at stamme fra
Brussel, var det fristende at henføre dem til Brussels mest berømte
Kunstnernavn, men Rogier van der Weyden var død længe før
Conrad Rogge blev Biskop i Strengnås. —

Det er vistnok slet ikke umuligt at faa opklaret, hvilke
Kunstnere dette mærkelige Alterværk skyldes. Men den første
Betingelse for at det vil kunne ske er rigtignok den, at baade selve
Alteret og dets Fløje kan ses under gunstigere Forhold3). —

’) Dette Billede skal bære Betegnelsen: ISTVD FACIEBATUR IN BRVXELLA.
*) Bidrag till Södermannlands Fornminnesförening. V. S. 6

*) 1 Årehives archéoiogiques de la Belgique findes en Afhandling om Strengnäs-
Alteret, som Hr. Intendant, Dr. G. Upmark havde den Venlighed at vise
mig. Jeg havde da ikke set det og læste den ikke igennem, jeg erindrer

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:39:59 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1891/0903.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free