- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 9 (1892) /
95

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Januar - Dr. phil. Vald. Vedel: Dansk Literatur

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

mellem Giorgio Sani og Carlo. Forf. véd saa fortvivlende vel,
hvorledes alt hører sig til. Og derfor er det just, Publikum finder
saadan Smag i hans Digtning: her faar man, hvad man véd, er
Poesi. Den gamle, tro Tjæner og den faderlige Ven, den angrende
Synderinde og den kaade Ungersvend taler, som man er vant til
at læse det paa Tryk og se det paa Scenen; ingen ubekvem
Originalitet tvinger til at se og tænke og føle nyt. — Denne
Digtning synes uberørt af al den finere Sjælelivs-Analyse, som er
Nutidens Stolthed (hvor megen Humbug der end drives dermed), og
af al vor indtrængende Iagttagelse af Livet, der helt har fornyet
Virkelighedsbilledet. Derfor trænger den heller ikke til nye,
nøjagtigere Ord eller ejendommeligere Rytmer end de tilvante. „Ord,
Rim og Rytmer flyde fra hans Læber — som Mælken fra en Ged
med udspændt Yver*, — for at bruge Forf.s eget sirlige Billed—;
det vilde være et godt Tegn, om de begyndte at flyde mindre let.

Ti under alt det vilde man gøre Forf. saa megen Uret, om
man blot saa den sjælløse „faiseur" i ham. Hvor underligt det
end lyder, minder han om Pigen i Bergsöes Roman, der vil synge
om Havet, men ej véd andre Ord end: „Bølge mod Kyst"; hendes
Ubehjælpsomhed og hans altfor nemme Færdighed hindrer begge
i at naa til selvstændigt, originalt Udtryk for, hvad de føle. Men
den, som lytter, vil bag alt det traditionelle i Ch.s Digtning mærke
et ikke videre stærkt, men i Grunden sanddru Selv, der kæmper
efter at meddele sig.

Der er nu først og fremmest et dramatisk Naturel, en dramatisk
Fantasi, der gør Forf. til en sjælden Fugl imellem os. Med en vis
robust Kækhed tager han paa Livet og Menneskene, resumerer sine
Personer i de tydelige, virkende Hovedsider og ser Livet i de store,
enkle Træk. Hans Handlefriskhed opfinder let praktiske Motiver
og Situationer, og uden Vrøvl og Usikkerhed — med Naivitetens
Styrke — gaar hans Fantasi paa, planter de faktiske Forhold, som
det passer bedst, og kommanderer sine Personer til Tjæneste. Man
se her i „Letizia"; hvor dygtig er ikke alt stillet op og ført igennem!
Carlo Moris Studieliv, som er en Arv fra Faderen og hans
Opdragelse, der i Grunden tynger paa ham — det er fremstillet som
et Stjærnekiggertaarn, hvor han sidder, indestængt fra Verden;
og hans Arbejde er knyttet til en Globus og en Stjærne, hvis
halve Bane Faderen har faaet afsat, hvis anden Halvdel han har
paalagt Carlo at finde. Saa konkret og haandfast er alt gjort, og
det har dramatisk Anskuelighed, naar nu den unge, smukke Kvinde

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:40:32 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1892/0103.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free