- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 9 (1892) /
103

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Januar - Vilhelm Møller: Teatrene

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Teatrene.

1/en sidste Teater-Maaned domineredes af Forestillingerne
i Anledning af J. L. Heibergs 100 Aars Dag samt af to
Drach-mannske »dramatiske Digte". Desuden blev der spillet et Par
følsomme Smaastykker, en skørnet Helaftens Persiflage over
forlystelsessyg Velgørenhed, et stort og brutalt Boulevard-Drama.
Der var Nyheder nok.–––––men der var grumme lidt god Skue-

spilkunst.

Heiberg-Forestillingerne paa det kgl. Teater formede sig
som en Forherligelse af Heibergs Vaudeviller. Naturligvis. Ti i
sine andre sceniske Arbejder var Heiberg én blandt adskillige, en
Dusin-Digter; som Vaudevillist (man maa huske, at „Elverhøj",
ogsaa efter Heibergs egen Forklaring, er en Vaudeville saa godt
som „Recensenten og Dyret"!) som Vaudevillist blev han en Mand
for sig. Maaske han opdagede en ny lille dramatisk Verdensdel.
Det er meget muligt, at Vaudevillen, saaledes som han forstod den,
er „en selvstændig Digtart", — ikke fordi den (o, Jonglør-Spil
med Ord!) „er ubegrænset mod én Side og indskrænket mod en
anden", men fordi den bunder i og bestemmes af en særegen,
paa én Gang digterisk og melodiøs Sindstilstand hos
Skuespilforfatteren. Lad imidlertid ogsaa det Ny-Land, Heiberg altsaa mente
at have fundet, have været kun en Luftspejling! Det kan i alt Fald
ikke nægtes, at hans Vaudeviller ryddede værdifuldt op i Dramaets
gamle Verden. Vaudevillerne vred Halsen om paa det
mange-ho’dede, tvetullede „Syngestykke"; de jog Operaen — Opera-Arien
og Opera-Foredraget — ud af det reciterende Skuespil; de
ind-prentede den gode Lære, at i Tragedie, Komedie, Lystspil osv., maa
ingen „umotiveret" Musik taales og ingen, der „virker som Musik".

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:40:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1892/0111.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free