- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 9 (1892) /
168

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Februar—Marts - Dr. phil. G. Brandes: Et Besøg i Belgien

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Max Rooses har viet Rubens en Dyrkelse; det er, som alt
berørt, Rooses, der har foranstaltet den fuldstændige Samling af
hans Værker i Afbildninger og han er Forfatter af Kæmpeværket
„L’oeuvre de Rubens*. Han skriver med lige Lethed Fransk og
Flamsk, og det maa siges, at i hans Mund er det sidste et
dejligt Sprog.

Til den flamske Bevægelses bedste Mænd hører fremdeles
Frans Gittens, Initiativets Mand iblandt dem. Han er et virksomt
Medlem af Byens Raad; det var ham, der alene undfangede og
fik udført Ideen til den Verdensudstilling i Antwerpen, der for faa
Aar siden gjorde Byen saa megen Gavn, og han har skrevet de
bedste Skuespil, der findes i flamsk Literatur, mest historiske
Dramaer, Studier i Shakespeare’sk Retning, af hvilke de bedste er
„Parisina* og „Jane Shore“, begge opførte paa det flamske Teater
(Nederlandsch Schouwburg) i Antwerpen.

Det er dog kun i den sidste Menneskealder, at de
flamsktalende Belgiere have haft et Nationalteater. Det aabnedes i
Oktober 1853. Alligevel havde Antwerpen tidligt givet vægtige
Bidrag til Nederlandenes dramatiske Kunst. Den hollandske
Lite-raturs Grundlægger, Just van Vondet, blev født i Colin af
Ant-werpener-Forældre. Hans dramatiske Form var bestemt ved Studiet
af Seneca, men han er den nederlandske Nationaldigter fremfor
nogen anden, betydelig i Europas literære Historie især ved sin
gennemgribende Paavirken af Milton. Med WUlem Ogier
frembragte Antwerpen Nederlandenes næste hetydelige Dramatiker, af
hvem et Skuespil for faa Aar siden opførtes i hans Fødeby under
aaben Himmel paa en Scene i gammel Stil. Saa sluktes den
dramatiske Kunst paa én Gang i Holland og Belgien. Hvad fanatisk
Katolicisme forenet med det haardeste politiske Despoti udrettede
her, det udrettede protestantisk Fanatisme alene i Holland. I de
Aarhundreder, hvor det franske Teaters Indflydelse beherskede
Europa, laa nu Skuespillet i Nederlandene ganske nede. Selv i
flanderske Landsbyer spilledes Voltaire. Saa iværksattes den
sproglige Frigørelse af den haardnakket udholdende WiUems, som
fornyede Interessen for den gamle flamske Literatur. Der opstod
Digtere (som van Duyse), Fortællere (som Conscience) paa flamsk
Grund. De gamle Kamers van Rhetorica genvaktes til Live, og de
første originale Skuespil skreves af Jacob Oats fra Bruxelles, af
Edvard Rosseels („De Muziekles"), af van Dugse („Rubens’
Menschlie-vendhied"), indtil endelig i 1853 Nationalteatret i Antwerpen blev

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:40:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1892/0176.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free