- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 9 (1892) /
245

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - April - Professor Julius Lange: Norsk, svensk, dansk Figurmaleri

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Helhedsindtryk af dyb og skarp Alvor: det gælder om de nyere
saavel som om de ældre, tværs over alle Modsætninger, ja
Omvæltninger i Livsbetragtningen, og det gælder om alle Arter
af Kunst. Vi, som komme fra andre Nationer, kunne vel en Gang
imellem faa et Indtryk af Grusomhed, naar vi se Kunsten — den
.skønne Kunst “! — brugt som en blank Skalpel, hvormed Kirurgen
uden Sky berører de dybeste og smærteligste Saar i
Menneskesjælen. Men Kirurgen mener det jo godt, og Alvor er altid en
betydelig Egenskab.

I malerisk Henseende staar „Konfrontationen" ubetinget højest
af alt, hvad jeg har set af denne Kunstner; det gør en Virkning
som et kostbart Emaillearbejde og er fint og grundigt i alle Maader.
Men i det hele taget maler Karl Hansen dog — altfor godt: hans
Malerkunst er udpint og ufrisk, hans Form afglattet til det yderste.
Denne Glathed er nu ejendommelig for hele den ældre Slægt af
nordiske Genremalere, hvad enten de ere uddannede i Norden selv
eller i Dusseldorf; allervidest er Vermehren naaet i det nye Maleri, som
er erhvervet af Museet i Stockholm. Det er uden Tvivl et Træk
af skrupuløs kunstnerisk Samvittighed, og det har somme Tider
vel meget Udseende af at skulle gælde for den sande maleriske
Dyd; men det kan dog ikke dølges, at Formen ikke altid er saa
solidt underbygget og sikkert behersket som den er udvortes
afglattet; det gælder f. Eks. lidt om Exner, og det gælder ogsaa til en
vis Grad om Karl Hansen. Hans Kunst er desuden Atelierkunst,
Stuekunst, hvad man især mærkede paa en uheldig Maade i det
sidste Maleri, han udstillede i København, Ligfærden ude paa Søen,
hvor der ikke var det mindste af den store Friluftsvirkning over
det aabne Hav. Man mærker ogsaa Studier fra Gallerierne, f. Eks.
i Billedet fra Lensmandsarresten, hvor Kunstneren synes at have
valgt sig selve den gamle Terborch, den fuldendteste af alle
Kabinetsmalere, til Orakel og Forbillede; derom vidner den
kunst-fuldkomne, men kunstig tilvejebragte, Harmoni i Valget af
Lokalfarverne. Det smager altfor meget af malerisk Kogekunst.

Naar man saa i Galleriet i Kristiania fra Karl Hansens
lille Billede vender Blikket mod det større Maleri, der hænger ved
Siden af det: Eilif Peterssens „Siesta" (1880), d. v.s. en Hob
italienske Markarbejdere, der under Middagstidens Hede holder Hvil
i et Osteri, da faar man et stærkt Indtryk af Modsætningen mellem
den ældre og den nyere Skole. Eilif Peterssens Billede er et stort
Stykke, skaaret lige ud af Virkeligheden og serveret ganske

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:40:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1892/0253.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free