- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 9 (1892) /
251

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - April - Professor Julius Lange: Norsk, svensk, dansk Figurmaleri

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

faring hviler det hele. Krohgs store Maleri „Kampen for Tilværelsen*
er et af Hovedbillederne i Galleriet i Kristiania. Dets Titel, stort
klingende som den er — det kan ikke være mindre end selve den
moderne Filosofis Grundbegreb! — og tillige skævt sigtende i
Forhold til Billedets Æmne, som den skyder fejl af —, denne Titel
maa skrives paa Skribenten Krohgs Regning. Men Maleren
Krohg har gjort sine Sager godt og leveret et virkelig betydeligt
Billede. Paa en klingrende Frostvejrs Morgen har en Klynge af
fattige Kvinder og Børn trængt sig tæt sammen i Carl Johans
Gade udenfor en Bagerbutik, fra hvis Indgang en velgørende
Kvindehaand uddeler Hvedebrød. Naturligvis vil enhver af dem
gæme være den forreste; men alligevel er det at afvente og
modtage, hvad der forundes en af andre, omtrent det modsatte af
hvad der er Meningen med „Kampen for Tilværelsen*. Bijledets
Behandling er bred, energisk og djærv, og der er ypperlig følte
Udtryk i disse Figurer: den lille Pige, der er trængt aller bagest
ud i Flokken, staar som et Billede af resigneret og inderlig
Forventning; Drengen ved hendes Side med den usunde Ansigtsfarve
og det graadige Blik fantaserer om varmt Hvedebrød, saa at hans
Tænder løbe i Vand, og vil kaste sig som en Ulv over Byttet,
naar han6 Tur kommer; Konerne række Hænderne i Vejret og
sende bedende, sultne Blikke til den Gudinde Ceres, som uddeler
sine Gaver. Det er Sultens Inderlighed, den Inderlighed, som
kommer fra Maven. Den er hverken saa skøn eller saa dyb som
den der stammer fra Hjærtet; ti om end den gamle Odysseus har
Ret i, at intet er saa uforskammet som Maven, saa kan dens
Krav dog tilfredsstilles fra Dag til Dag, medens Hjærtets kan vokse
og vokse lige op i det uendelige. Men Sultens Inderlighed har
— Gud bedre det! — en vældig stor Plads i det virkelige Liv;
og vil Kunsten for Alvor trænge ned til de Kræfter, som røre
sig i Nutidens Samfundsliv, saa vil den ufejlbarlig ogsaa faa Øje
paa Sulten, den store stygge Grib med de glødende Øjne og de
hvasse Kløer.

Jeg har hørt dette Maleri angribe som „Tendenskunst*,
som et Stykke Socialisme; og det kan saamænd gæme være, at
dette Angreb vilde blive godkendt af den, som ellers skulde være
nærmest til at forsvare Billedet, Maleren selv. Han vilde uden
Tvivl være Mand for at give os en længere socialpolitisk
Udvikling over dette Tema. Men naar jeg betragter Billedet selv uden

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:40:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1892/0259.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free