- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 9 (1892) /
256

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - April - Professor Julius Lange: Norsk, svensk, dansk Figurmaleri

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Werenskiold forstaar Børnene saa godt, aller bedst
Pigebørnene. Der er et yndigt Billede af ham i Kristiania Galleri,
„Fra Thelemarken’: to Jenter paa 12—13 Aar, som staa ved et
Stavegærde og sladre rigtig skælmsk og muntert sammen. Dette
lette Smil i Kinden, dette fine, mysende ved Blik og Miner er
unægtelig mere ejendommélig, mere sandt følt end Smilet hos
vore ældre Kunstneres Bønderpiger. Men han er ogsaa en Skildrer
af stærke, mandige Karakterer, unge og gamle, som f. Eks. i
„Bondebegravelsen’. Galleriet i Kristiania har et ypperligt, stort
Portræt af Bjørnstjerne Bjørnson fra hans Haand. Digteren sidder
i sin Lænestol som lige overfor en, med hvem han fører en ivrig
agiterende Samtale, og som han fæster sit Rovfugleblik paa gennem
Brillerne. Med den ene Haand holder han om en stor Elfenbens
Papirskniv, som han en Gang imellem, naar han vil give sine Ord
Eftertryk, dasker med i den anden Haands aabne Flade. Det er
længe siden jeg har set Bjørnson; men jeg tror, at det ligner ham
ypperlig, og det er aldeles frit for de næsten naragtige Forsøg
paa Udtryk af Overmenneskelighed, som man kender fra andre
Portræter af Bjørnson.

Werenskiold er en tænksom, gennemtrængende, paa én Gang
lys og alvorlig Aand og en Eksperimentator i alle Malerkunstens
„Dele’: i Opfattelse, Farvegivning, Foredrag. Teoretisk er han
uden Tvivl en ubetinget Tilhænger af Naturstudiet; men i Praksis
er han, især i Henseende til Farvegivningen, ikke saa ubetinget
Naturalist, efterhaanden snarere en Smule Manierist. En mærkelig
Forkærlighed for den lyse, intensive grønne Farve er allerede
gammel hos ham: den er vel ejendommelig for en hel Generation
af moderne Malere, som tilhører den nyere franske Skole eller ere
paavirkede af den, men for ingen, jeg kender, i den Grad som for
ham. Man genfinder ogsaa dette grønne i anden Potens paa det
nye Maleri i vor Samling, i Landskabet udenfor Vinduet; og det
harmonerer ikke altfor godt med Billedets øvrige Farve. Han
ynder at sætte røde eller chokoladeagtige Toner op imod det
grønne eller at male de grønne og de røde Farver saaledes ind
imellem hverandre, at hans Billeder ved denne særegne Farvesmag
— eller Farvemanér — ere meget genkendelige, til Trods for at
hans Repertoire ellers er temmelig omfattende.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:40:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1892/0264.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free