- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 9 (1892) /
270

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - April - Professor Julius Lange: Norsk, svensk, dansk Figurmaleri

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Sammenhæng der er mellem mange af disse Ting, der hver i sit
Aar har været en Begivenhed paa vor Udstilling.

Dog ikke mellem alle. De Billeder, jeg ovenfor hentydede
til, komme overvejende fra København og fra den bløde danske
Øgruppe. Men Jylland fremtræder ogsaa i Kunsten med en egen
Nuance af det danske Fysiognomi, med en noget rammere og
mere storskaaren Alvor: det mærkede man allerede for 40 Aar
siden paa Kr. Dalsgaards tidligere Billeder i Modsætning til
Exners og Vermehrens, og senere i Malerierne fra Kunstnerkolonien
paa Skagen, hvor Michael Ancher og hans Hustru havde fæstet
Bo, medens de øvrige kun sloge sig ned paa Besøg. Ancher maa
som Kunstner nærmest kaldes Jyde; men han hører oprindelig
hjemme paa Bornholm ligesom Kr. Zahrtmann. Og dette Navn
betegner atter en Kunstnerkarakter, der har en lige saa isoleret
Stilling mellem andre danske, især tidligere og jævnaldrende, som
hans Fødeø har mellem danske Landskaber, men som vi for Resten
have meget at takke for.

Hvis man ønsker at instrueres om, hvad der skal være »det
nyeste Nyt“ i Kunsten, vil jeg henvise til Slutningen af Aargangen
1891 af det Letterstedtske Tidsskrift, der indeholder en Artikel
»Morgondagens konst* af Georg Nordensvan. Det er en
kunstnerisk Modetidende, der skal tjæne til Vejledning for Publikum om,
hvad der skal være chic til næste — allsaa nu til indeværende
— Aar. Naturligvis handler den næsten udelukkende om Kunsten
i Paris, som er al Modes Hjemsted; man kan allerede høre det paa
Titlen, der er ganske som oversat fra Fransk (»fart du lendemain").
Men da Talen gælder Fremtiden, handles der dog mindre om
Kunsten end om Programmerne for Kunsten, de nyeste Feltraab.
Forfatteren har derom læst en Del og er paa dette Punkt vistnok
meget bedre å jour end jeg er, om det end har undret mig, at
der er enkelte Feltraab og Stikord, som ere komne mig for Øre,
men ikke ham, eller som han i alt Fald ikke taler om. Hans
Betragtning af den hele Sag og dens Betydning kan jeg ikke dele:
den forekommer mig navnlig at være lidt for godtroende. Det
synes ikke at staa rigtig klart for ham, at disse Programmer dog
vist for en stor Del maa opfattes under Synspunktet af Annoncer
og Plakater om Arkana, og gaar ud paa at fange Publikums Øre
for den eneste sande Brama Livs-Eliksir eller den bedste af alle

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:40:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1892/0278.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free