- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 9 (1892) /
473

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Juni - Civilingeniør Karl af Geijerstam: Madame Blavatsky og Teosofien

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

vanlige Medier. Ligesom Mme Blavatskys Barndom
karakteriseres af hendes Tro paa Naturaander og paa alle de almindelige
Folkesagn, saaledes har hun aabenbart i sit senere Liv haft en
spiritistisk Periode. Hvorledes Teosoferne forklare dette skal jeg
straks komme til.

Som jeg i Begyndelsen af min Artikel omtalte, er Sinnets
Biografi af Mme Blavatsky helt og holdent skreven ud fra et
teosofisk Standpunkt, d. v. s. hele hendes Tilværelse skildres som
styret af de mystiske Brødre i Tibet.

Efter den teosofiske Lære havde Adepterne allerede fra
hendes Fødsel deres Opmærksomhed henvendt paa hende. Hun
var forud bestemt til at blive Profetinde, og ligesom Folkemyterne
fylder andre Religionsstifteres Barndom med Underværker, saaledes
er allerede nu Mme Blavatskys Liv blevet en eneste Kæde af
overnaturlige Tildragelser.

Hendes Biografer anføre to Begivenheder fra hendes
Barndom, som skal bevise, at hun allerede den Gang stod under
,okkult* Beskyttelse. En Gang klatrede hun op paa nogle
opstablede Møbler for at tage et Maleri, som hang over dem, i
nærmere Øjesyn. Greben af Forfærdelse ved Synet af Maleriet,
faldt hun, og da hun kom til sig selv, skal Møblerne have staaet
paa deres Plads, og hun selv været uskadt. En anden Gang faldt
hun af Hesten og blev hængende i Stigbøjlen, men blev reddet
paa en, som det synes, vidunderlig Maade. Endvidere skal hun i
sine talrige Syner have set en ældre Mand, i hvem hun i en senere
Alder genkendte sin Mahatma-Lærer. Alt dette stammer fra hendes
egne Meddelelser, og at de i og for sig intet beviser, turde klart
fremgaa af det følgende.

Hvorledes vil man fra et teosofisk Standpunkt forklare
hendes spiritistiske Præstationer? Ifølge Teosofien er Spiritismen
nemlig noget yderst forkasteligt. At give sig i Kast med
Elementar-aandeme eller med de afdødes Aander, som befinder sig i
Kama-Loka (et Slags Dødsrige), anses som farligt for Mediet og Tilskuerne,
ligesom det er ulykkesbringende for de afdødes fremtidige Skæbne.
Hvorledes kunde Mme Blavatsky indlade sig paa noget saadant,
hun som stod under Mahatmernes Ledelse? Sagen forklares
saaledes, at det var inden hun gennemgik sine Prøveaar i Tibet,
at hun var Medium. Medierne er Personer med løst forbundne
Grundelementer (ifølge Teosofien er Mennesket nemlig
sammensat af 7 saadanne). Mediumstilstanden er en Svaghed, som

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:40:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1892/0481.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free