- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 9 (1892) /
576

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Juli - Georg Nordensvan: „Morgondagens konst“

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

»Morgondagens konst <

Hr. Redaktør!

Maa jeg udbede mig Plads i Deres ærede Tidsskrift tor følgende Linjer?

I „Tilskuerens” Aprilhæfte har Professor Julius Lange ofret et Par
Sider til Omtale af en Artikel: „Morgondagens konst”, som jeg skrev ifjor
Sommer efter et Besøg i Paris og som stod at læse i „Nordisk Tidsskrift”.
Prof. Lange gjorde ikke min Artikel til Genstand for direkte Kritik, men han
erklærede ikke at kunne dele min Opfattelse af de nyeste Kunstfænomener og
deres Betydning.

Den, der læser Prof. Langes Udtalelser om min Artikel, uden at have
læst denne selv, kan ikke undgaa at faa den Opfattelse, at jeg er optraadt som
Talsmand for del ultra-moderne, at jeg „godtroende” — han bruger netop
dette Ord — har taget alt hvad de parisiske Programskrivere er kommet med
for gode Varer og at jeg som Følge deraf har skrevet min Artikel som en
omtrent blind Apostel for de nye Evangelier.

Men efterlader min Artikel virkelig et saadant Indtryk, maa jeg have
udtrykt mig sørgelig uklart. Jeg skrev den for at give vor Læseverden en lille
Forestilling om et og andet af de Synspunkter, som de moderne Kunstforfattere
opstille, og jeg troede — og tror endnu — at jeg har udtalt mig ganske
objektivt. Jeg har ikke stødt i Basunen for nogen af de moderne Retninger,
som for Øjeblikket — eller rettere sagt ifjor, da Artiklen blev skreven — trænge
sig frem i det modernes Hovedstad, men har kun villet pege paa hvad et Par
af det modernes Ordførere har opstillet som Maal for Nutidens Kunst. Mine
egne Anskuelser har jeg aldeles ikke villet gøre gældende.

Og det besynderlige er, at Prof. Lange i de Udtalelser, som min
Artikel har givet ham Anledning til, kommer til ganske det samme Resultat
som jeg. Han har, ligesom jeg, udtalt sig imod alle Slags Forsøg paa at
foreskrive Kunstnerne Love. Han tager Ordet for „Kunsten ganske uden Program”,
og jeg skriver: „För min del tror jag det tjänar föga till att förorda den ena
riktningen eller den andra. Det blir så lätt nya regler, man framlägger, i det
man utdömer de gamla. Och den fria konsten låter ej binda sig af
doktriner — en på litterär väg uppdrifven riktning inom konsten har aldrig lefvat
länge och aldrig med sundt lif. En konstriktning frågar ej om lof at få vara
till. Har den lifskraft, så växer den sig stark och stor, till trots för alla
lagstiftare i snillets värld”.

Det kunde aldrig falde mig ind at paastaa, at det er de moderneste blandt
de moderne Kunstnere, som har fundet det ene rette, — lige saa lidt som jeg
vilde indlade mig paa at hæve dem til Skyerne paa deres Fædres og
Far-brødres Bekostning.

Storkhohn, 30te Maj 1693.

Georg Nordensvan.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:40:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1892/0584.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free