- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 9 (1892) /
642

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - August - Direktør Bernhard Olsen: Masker, Moucher og andre Moder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Til Danmark kom Moden overraskende hurtigt. Allerede i
1548 fik Prinsesse Anna seksten Mundduge af fint Linned med
sig til Sachsen og desuden seksten Næsedækkere, der altsaa
nærmest svare til den ovennævnte franske Mode. De vare
kostbare Genstande rigt broderede med Guld og Perler (Troels Lund:
Danmarks og Norges Historie IV, 180). Masker til
Forklædningsbrug kendte vi allerede den Gang. De have vist altid hørt til
ved Fastelavnslystighed. Man havde baade sorte Silkemasker og
Karaktermasker. Peder Oxe efterlod sig flere
Fastelavns-Ansigter. I København handlede i Midten af det 16de Aarhundrede
Didrik Mumme og Hans Sukkerbager med .Masker „baade
Mands- og Kvindepersoner lige“ (s. Forf. VII, 180). Maske
kommer af Arabisk mascharat, som betyder Latter. Forbindelsen
med den klassiske Oldtids Masker har næppe nogensinde været brudt.

I 1514 finde vi allerede i Frankrig et Forbud mod
Mundduge og Næsedækkere, fordi en Dame havde forklædt sig som
Mand og med Næsedækker paa slaaet Tæming i et offentligt
Spillehus. Noget senere forekommer for første Gang Ordet Maske paa
Fransk. Kongens Skræder Leonard de Laulnes lægger i Følge
den Tids Hofregnskaber 7 Livres ud til en Maler som Betaling
for at forsølve et Dusin Masker paa Ydersiden. Udenfor Hoffets
Kreds kom de dog ikke, og da de senere i 1567 viste sig paa
Borgerkoners Ansigter, bleve de straks forbudte. At gaa helt uden
Ansigtsbedækning følte de gode Koners Blufærdighed sig dog
stødte over, og de hjalp sig nu med et Stykke Tøj, som dækkede
Overansigtet og hvori der var skaaret Øjehuller.

Det var ikke god Tone at tale til nogen med Maske for
Ansigtet. Vilde en Dame svare en Herre, tog hun den ene
Ørestrop af Masken og lod den hænge paa det andet Øre eller hun
tog den helt af og lod den hvile paa den brede Pibekrave.
Egentlig anset var den endnu ikke bleven; dertil var den for ny
og som alle nye Paafund af satte og moralske Personer anset for
en syndig Ting og et Djævelens Paafund. I Cymbalum mundi
siger Desperriers, at Masken er af uskatterlig Værd for
Fruentimmerne, fordi de under den kan gøre Nar ad Folk uden at det
synes paa dem. Brantöme mener, at de ogsaa dække for
Rødmen og derfor ere gode at have paa til Stævnemøder. En af
Dronning Marguerites Noveller gaar ud paa, at et
Elskovsforhold kan opstaa, bestaa og opløses under Maske og uden at
denne et Øjeblik har været aftagen, saa at den lykkelige har levet

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:40:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1892/0650.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free