- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 9 (1892) /
893

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - December - Karl Madsen: I Holland

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Det gamle Trippenhus var sikkert ikke Idealet af en
Museumsbygning. Og dog! Hvor hyggelig var ikke f. Eks. Salen med Duppers
Samling, Narren af Frans Hals, Hobbemas Vandmølle, Spindersken
af Maes og de smaa Landskaber af Ruisdael. Alle disse Billeder
synes mindre værd hvor de nu hænger. Det er ikke til Rum som
Rigsmuseets, at de gamle Hollændere har malt deres Billeder.

Ophængningen er ikke beundringsværdig. I Salen med van
der Hoops Samling er adskillige udmærkede Billeder sendte til
Vejrs, medens ganske ubetydelige og ligegyldige Sager har faaet
nogle af de bedste Pladser. Der er taget for ringe Hensyn til
hvilke Billeder der klæder hinanden; et Interiør af Pieter de Hooch
er f. Eks. anbragt umiddelbart over en spindende Kone af Maes,
uagtet begge næsten har samme Farvevirkning.

Midt paa Bagvæggen i en Æressal, som ved selve sin
Beliggenhed angives som Museets Helligdom, hænger „Nattevagten".
Man har søgt at lade Billedets Virkning fremtræde med den stærkest
mulige Virkning ved kun at give Væggene Lys, medens selve Salen
ligger i Halvmørke under en mægtig Baldakin, til hvilken der er
med-gaaet en imponerende Mængde Tøj. Hensigten er god, men
Appa-ratet ved Iscenesættelsen gør sig altfor stærkt gældende; det er for
meget som om salig Barnum kunde have besørget Arrangementet.

Men man glemmer det jo, naar man sætter sig hen foran
Billedet og fordyber sig i det.

Den diskrete Rensning, som der for et Par Aar siden er
givet Billedets Femislag, har ikke gengivet det dets oprindelige
Klarhed. Men ulige værre er det, at den gamle Beskæring af
Billedets Kanter i temmelig høj Grad har skadet dets mesterlige,
gennemtænkte Komposition og ubetydeliggjort Meningen. Kun
ved de gamle Kopiers Hjælp forstaar man, at Skytterne kommer
ud fra en Port og i Sollyset drager over en Bro. Kompositionens
fortrinlige Afslutning til begge Sider er bortfalden ved den samme
Beklipning, der har draget Kaptajnens venstre Fod ned til Rammens
Kant. Billedet er blevet mere forvirret, mindre jævnt og stort i
Holdningen, end det var, da det kom fra Rembrandts Haand1).

‘) En interessant Redegørelse for Billedets Historie og Beskæring er givet i
en Pjece af.Dr. Joh s. Dyserinck: De Nachticacht van Rembrandt.
Amst. P. N. van Kampen & Zoon 1890. — Tilskuerens Læsere behøver
jeg næppe at minde om den smukke Beskrivelse af selve Billedet, Prof.
Jul. Lange har givet i dette Tidsskrift 1884. S. 415—421.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:40:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1892/0901.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free