- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 10 (1893) /
155

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Februar - Vald. Vedel: Romaner. I

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Bomaner.

155

Der er den Kunstart, som hedder Romanen, og som stadig
indtager en fremtrædende Plads i den literære Produktion, om
end ingenlunde længer en saa eneraadende som for en 6—10 Aar
siden. Der er netop i det forløbne Efteraar fremkommet flere
forholdsvis betydelige Eksemplarer af denne Digtningsform, og
naar man lader dem passere Revy, kan de i mange Retninger
tjene til at belyse og forklare saavel den ejendommelige
Forkærlighed, hvormed Nutiden har søgt til Romanen, som ogsaa
den Romanens aftagende Betydning og Opløsning, jeg mener at
kunne spore.

Naar man saaledes læser en Bog som Schandorphs „Poet
ogJunker", bliver det en hurtig klart, i hvor høj Grad en saadan
digterisk Behandling af Alfieris Liv som den, her foreligger, falder
i Traad med en hel Kulturretning i Tiden. Hvor moderne er
ikke den Interesse og den Synsmaade, der har ledet Forf. til
saaledes at skildre en svunden Tids Civilisation, et helt Samfunds
Milieu med lokal og historisk Kolorit, og paa Baggrund heraf —
baade ved Sammenstilling og Modstilling — at sætte i Belysning
en Digters Karakter, Liv og Digtning! Hvad Taine gør i sin
»Lafontaine14 eller Taine og Brandes hver i deres literaturhistoriske
Hovedværk, det er her i „Poet og Junker" blot gjort anskueligt
for Fantasien og levende for Følelsen. Det er — her som hos
hine — den samme historiske Sans for Sammenhæng i Livet, den
samme Trang til at se det enkelte i Helhedsforbindelse og forklare
det ud fra denne, det samme Syn paa Livet som et Væv af
sammenspillende Forhold og Omstændigheder. Og man kan sige,
at denne levende Erkendelse af det sammenhængende og
forholds-bestemte i Menneskeverdenen er det, som har skabt og bærer den
moderne Tids-, Samfunds- og Karakterroman, paa samme Maade,
som den gennemtrænger al moderne Historieforskning. Romanen
maa forstaaeligvis blive den kunstneriske Udtryksform for et Syn
paa Livet og Verden, der ser hver Foreteelse som Produkt af
mange Faktorer og til Gengæld som Led i et større Fælleshele.
Hvorledes skulde man kunne faa Rum i en snævrere Ramme end
Romanens, naar den enkelte Handling skal forklares ud af en hel
Sum af Vaner og Forestillinger, det enkelte Menneske ud af Arv
fra Forfædre, af Opdragelse og Omgivelser, hvert Livsforhold ud af
Tid og Milieu, saaledes som „Germinie Lacerteux* og
„L’assom-tooir8, „Raskolnikov" og „Krig og Fred" — den moderne Romans
Storværker — vil det.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:40:59 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1893/0161.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free