- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 10 (1893) /
261

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Marts - Vilh. Møller: Teatrene

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Teairene.

261

talte med ham; man mærkede ikke, at hun — ubevidst — gav sig til
ham. Men hun blev rigtignok ogsaa understøttet grumme daarligt her
af sin medspillende. Og for Resten var det jo da endelig det vigtigste,
at man fik et smukt og godt Billed af det væsentlige i Annettes Karakter,
af det blivende i hendes Personlighed. Fru Bloch har en stor Evne til
at gøre Aands-Indholdet i en digtet Figur tydeligt. Tænk paa, hvorledes
af andre Hænder Stykkernes unge Piger skæres næsten alle over en
Læst, og husk saa, hvor vidt forskellige fra hverandre de unge Piger i
,Under Snefog", „De fattiges Dyrehave", „En Gøgeunge" osv. er blevne i
Fru Blochs Udførelse! Af alle vore Skuespillere for Tiden har maaske kun
Hr. Olaf Poulsen et lignende lykkeligt Talent til rigtigt at individualisere,
— eller disse to er maaske de eneste, som sætter Talentet ind altid.

Hr. Jerndorff udførte den ældste Broders Rolle med fintfølende
Forstaaelse. Kun burde Masken vistnok været en anden, lidt mere hen
imod Johannes Rosmers fra „Rosmersholm" (hvilken Figur muligvis,
uden at Forfatteren vidste af det, har haft Indvirkning paa hans
Andreas Hald). Blandt de øvrige rollehavende er der næppe Grund til
at nævne nogen særlig. Største Parten af Stykket bevæger sig frem
gennem lutter dagligdags Samtale, der i det højeste nu og da stiger til
lidt Heftighed, lidt Skænderi. Virkningen kommer da til at bero ikke
saa meget paa de enkeltes Spil som paa Sammenspillet, hvad der igen
vil sige, at den fortrinsvis afhænger af Sceneinstruktionen. Den havde
aabenbart været fortræffelig. Tempoet i de forskellige’ Optrin
anskueliggjorde skuffende Optrinenes Stemning; og det samme var Tilfældet med
de enkelte rollehavendes Bevægelser, deres Placering paa Scenen. Blot
ved at se f. Eks., hvorledes paa et bestemt Sted alle de tilstede værende
samledes om Annette og bøjede sig deltagende ned mod hende, fik man
et levende Indtryk af Tonen i hendes Hjem og af dets Omsorg for hende.
Kun naar Sceneinstruktion øves med saa opmærksom en Fantasi, yder
den, hvad alt det, der indbefattes under Skuespilkunst, skal yde: den
udfylder, fortsætter og fuldender Digterens „skabende" Gerning.

Vilhelm Møller.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:40:59 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1893/0267.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free