- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 10 (1893) /
265

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - April - Karl Madsen: Foraarsudstillingerne

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Foraarsudstillingerne.

265

yære Hovedsagen: Karakteristiken af Menneskene og Udtrykket
for Bevægelserne i den menneskelige Sjæl. Rembrandt og
Skovgaard mødes endvidere i fælles Foragt for det elegante; Skikkelserne
fra det gamle Testamente er for dem Figurer fra Folkets brede
Lag. De lægger ringe Vægt paa det ydre Apparat, nogle maleriske
Pjalter er dem nok for at angive, at Handlingen er foregaaet i
fjærne Tider og i et fjærnt Land.

Men i formel Henseende staar Skovgaards Billede langt fra
Rembrandts Værker. Det har en Reliefkomposition; der er intet
centralt, intet enkelt Punkt, som Blikket og Tanken kan opfatte
og fastholde som det væsentligste. De tre Hovedfigurer har lige
Vægt. Det stærkeste Lys falder ned paa den hvide Dug til venstre,
men andre Punkter i Billedet tiltrækker sig ved kraftige Midler
Opmærksomheden i fuldt saa høj Grad, saaledes de stærkt grønne
Salatblade, Peninnas skinnende gule Hovedklæde, den saftigt røde
Grand, Elkanas Sølvspænder og Hannas Dragt. Blikket flakker
fra Sted til Sted uden at kunne udhvile i et fyldigt harmonisk
Indtryk. Der er alle Farver, og dette er for mange. Tilmed staar
de ikke rigtig godt sammen; den røde Baggrund virker ikke
smukt. Den Farvepragt, ved hvilken Skovgaard har villet betegne
det sydlandske og opnaa en festlig Virkning, forekommer mig at
være det mindst priselige i hans Billede.

Behandlingen er frisk og djærv, Tingene paa Bordet er
udmærket malte. Men det, der er Billedets store, lysende Fortrin,
er dog det centralt rammende i Figurernes Karakteristik. De er
levende, lyslevende. De udtryksfine Børnehoveder er sjælden og
kostelig Kunst, selv ikke en Sammenligning med det allerypperste
bringer dem til at blegne. Med sine Svagheder er dette Billede
dog ubetinget det betydeligste Værk af dansk Malerkunst, dette
Foraar har ført frem, det Billede, som Bestyrelsen for Galleriet
naturligvis først og fremmest burde have indkøbt. — Som sørgeligt
bekendt har den foretrukket at indlemme Ventorfs „Amagere* i den
Samling, der skal være vort nationale Skatkammer af Kunst —

Fraset, at det er umoralsk for en Mand at holde to Koner,
er den Historie, som Joachim Skovgaards Billede illustrerer, en
meget moralsk Historie. Ogsaa for Kunstnere! Hannas ene Søn,
der lod saa længe vente paa sig, blev en stor Profet og mere værd
end alle de mange Børn, Peninna var stolt af Aar efter Aar at
kunne lægge i Vuggen. Det er aldeles ikke Mængden, det kommer
an paa.

18*

i

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:40:59 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1893/0271.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free