- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 10 (1893) /
269

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - April - Karl Madsen: Foraarsudstillingerne

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Foraarsudstillingerne.

269

af de fineste og sjælfuldeste, et af de ypperste Værker af yngre
dansk Kunst.

II.

To Aar i Træk har Censurkomiteen for Udstillingerne ved
Charlottenborg refuseret de Arbejder, som Hammershøj havde
indsendt. Det var fredelige, uskyldige Smaabilleder, et nydeligt Studie
i Vermeers Retning og et ganske henrivende lille Billede, et af dem,
i hvilke Hammershøj har fundet mest af fin og veg Poesi. Naar de
atter kommer frem, vil de endog utvivlsomt vise sig at være yderst
populære, at være af den Art Billeder, der baade er saa gode og
saa lidet fornærmen4e, at de synes selvskrevne til at indkøbes af
»Kunstforeningen*, og som selv vore lavtkrybende Billedblade uden
Risiko kunde byde deres Publikum. Ikke en Sjæl i Kongeriget
Danmark vil da kunne forstaa, hvorfor de er blevne kasserede. Det
ene af dem er efter denne mærkelige Hændelse rejst mellem dansk
Elitekunst til Paris og Berlin uden at vække Forargelse, ja, i
Paris fik det endog en Medalje.

At refusere slige Arbejder er at sige til den Kunstner, der
indsender dem: „Hus forbi!" Den fri Udstilling har altsaa sin
Eksistensret alene derved, at den aabner en Havn for de Kunstnere
og de Kunstværker, som Charlottenborg med Urette forskyder.
Men hvad den fri Udstilling er i Principet, er der endnu ingen,
der ved, ikke en Gang Udstillerne selv. Nogle er der af den i sig
selv saare fornuftige Grund, at en lille Udstilling er meget at
foretrække for en stor, men de ønsker ikke at opponere mod
Akademiet og den med Akademiet indfiltrede Udstilling. Andre
tilsigter netop dette; Bevæggrunden for deres Deltagelse er den
rigtige Betragtning, at de danske Kunstnere hverken behøver
Akademiets Indblanding eller dets Velsignelse for at udstille deres
Arbejder og havde staaet sig bedst ved at leve dem bægge
foruden. Naar Deltagerne har delt sig i Værter og i Gæster, saa
synes det ikke at være, fordi den sidste Tanke skal opløftes til
det ledende Princip, der kalder Kunstnere sammen under den fri
Udstillings Flag. De fri Udstillere frygter aabenbart for, at der
saa vilde melde sig for mange.

Ogsaa i dette er der jo nogen Fornuft. Mange er de
kaldede, med faa er de udvalgte. Tallet paa de virkelige Kunstnere
er jo sikkert nok betydeligt mindre end det Tal, som Vejviseren
eller Udstillingskatalogerne opgiver. Hvis Kunstnerne en Gang tog

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:40:59 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1893/0275.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free