- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 10 (1893) /
273

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - April - Karl Madsen: Foraarsudstillingerne

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Foraarsudstillingerne. 273

Genvordighed, der nu med Rette betragtes som klassiske.
Zahrtmann har rigtignok i dem skildret det samme Rum, „den mørche
Kircke’, med stærkere Stemning og med mere malerisk Finhed,
og det er nødvendigt at kende Jammersmindets Tekst for ret
at paaskønne Figurkarakteristikens Værd; — en fremmed vilde
Billedet næppe interessere stærkt. — Udmærket er det Blik til
Siden, med hvilket Leonora Christina, der ingen Sinde forglemmer
sin kongelige Værdighed, og hvis Iagttagelsesevne end ikke i de
mest kritiske Øjeblikke forlader hende, noterer sig Alfeldts
medlidende Ansigt. Skade, at Kjolens forneden tilspidsede Form giver
hende noget dukkeagtigt. Alfeldt, der sukkende gør en „liden
Reverentz" for den en Gang saa fejrede Kvinde, som nu har
maattet sige Farvel til Verden og Solens Lys, er udmærket levende
og karakterfuld.

I Fremstillingen af „Dronning Charlotte Amalies Besøg i
Fængslet14 er Kompositionen delt i to uforbundne Partier, og den
noget vage maleriske Virkning sætter ikke Leonora Christina paa den
Centrumsplads, der tilkommer hende. Men ogsaa her har
Figur-karakteristiken Finhed og Dybde. Bedst er maaske den unge
Dronning, hvem Synet af den blege, ranke Kvindeskikkelse, der saa
taalmodigt har baaret Ulykken paa sine stærke Skuldre, stikker i Hjertet,
saa hun straks maa støtte sig til Slagbordet „efter Hilsen®, og som
paa Leonora Christinas Bøn om at udvirke nogen Lindring for sig
„swarte icke med Ord, men med grædende Taare*. Modsætningen
mellem denne hjertegrebne, i Vemod og Medynk sønderknuste
Skikkelse og Leonora Christinas egen Højhed og Fred er meget
virkningsfuld. Til den anden Side staar den halvfulde Slotsfoged,
Kurfyrst-indeii af Sachsen, en Hofdame og — nærmest Forgrunden, —
Frøken Augusta af Glöcksborg, pralende klædt, kæphøj og
uforskammet, den bedst malte af Billedets Figurer. Ellers forekommer
det mig ikke i ren malerisk Henseende at være Beundring værd;
Behandlingen er underlig fedtet og valen, Dronningens Hoved
staar stygt til Baggrunden, og det falder fremdeles vanskeligt at
vænne sig til de skidne Pletter, med hvilke Zahrtmann overstreger
de hvide Vægge for at give dem Tone. Indrømmes maa det dog,
at Tonen i Billedet virker ganske mildt, naar man vender sig
mod det efter at have betragtet Skovgaards „Peninna og Hanna*.

Philipsen glimrer i Aar særligt ved de plastiske Arbejder,
han har udstillet I den livfuldt opfattede og livfuldt behandlede
Voksfigur af en „romersk Tyr" har han givet en ypperlig Apoteose

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:40:59 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1893/0279.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free