- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 10 (1893) /
390

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Maj - Karl Madsen: Foraarsudstillingerne (sluttet)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

390

Føraarsudstillmgeroe.

er et saare spinkelt Resultat af en ualmindelig hæderlig Kunstners
trofaste og samvittighedsfulde Arbejde; den har dog intet, der
skurrer, og intet, der kvalmer.

I Helsteds Fremstillinger af Jairi pur unge Datters Lig og
af den milde Jomfru Marie, der modtager Englens Bebudelse, er
der noget smukt tænkt. Skade, at Helsted med sine ualmindelige
Evner som psykologisk Karakterskildrer, ikke forener mere Øje og
Sans for det rent maleriske! Der er jo ogsaa i det alt for store
Lærred, han har ofret paa en lille Pudsighed, en Deputation i
højtidelig og hjertebeklemt Venten, et ganske ubestrideligt Talent,
men et underlig defekt Talent. Det forstaar at fortælle, at
fremstille interessante Situationer, at gengive eller skabe karakteristiske
Figurer; for den store Del af Publikum, der er uden kunstnerisk
Uddannelse, giver Helsteds Talent alt, han maler dem de
morsomme Billeder. Men den, der har lært, at et Billedes Værdi ikke
beror paa, hvor klart og underholdende det fortæller, og at f. Eks.
et hollandsk Nature-morte med en Spegesild paa et Fad ved Siden
af en Citron og et Vinglas kan være dejlig Kunst, han vil savne
adskilligt i Helsteds Kunst. Han vil der forgæves søge efter en
Lysvirkning, der er studeret og gennemført i hele dens Finhed,
efter en frisk og smuk eller ejendommelig malerisk Virkning af
Toner og Farver imod hverandre, efter alle de Smaating, som de
fleste Øjne overser, men som for andre er en saare væsentlig Del
af den bedste Malerkunsts ufortabelige Charme og maaske mere
bidrager til at give et Billede Modstandskraft gennem Tiderne, end
de fleste aner.

En ung og begavet Maler, Johannes Kragh, viser sig
i Aar baade i et bibelsk Billede og i et Landskab stærkt paavirket
af Joachim Skovgaard. Den Andenhaands-Paavirkning fra italiensk
Kunst, der præger Fremstillingen af Ruths Trofasthed, tager sig
ret besynderlig ud; i dette Billedes plumpe Formforenkling deler
Maleren ikke de gamle Italieneres Stræben. De arbejdede jo netop
alle paa at forædle Formen, indtil den i Leonardos Kunst naaede
den vidunderligste Finhed. Mishager end i dette Billede den
udvortes og overfladiske Efterligning af italiensk Stil, saa er der
jo dog i Viljen og Følelsen noget smukt.

Mange er de Veje, ad hvilke Nutidens Malere har søgt en
Genoplivelse af den religiøse Kunst. Den længste Vej, Vejen om
selve det fjærne Land, hvor den hellige Historie er foregaaet, har
ført til de kummerligste Resultater. Det er muligt, at Tuxen

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:40:59 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1893/0396.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free