Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Juni—Juli - Axel Henriques: Pariserminder (Teatrene i Maj 1893)
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
546
Pariserminder.
som ung under Resignation fra Publikums Side, men
efterhaanden som hendes Haar blev graat — hver Skuespiller havde
4 ä 5 Parykker, Herrerne med tilhørende Skæg — efterhaanden
som Akterne skred, blev Publikum uroligt, og da Dudlay som
75aarig med snehvidt Haar rallede i Dødskampen, forlangtes hun
frem for aabent Tæppe. Publikum blev grebet, ligesom da Emil
Poulsen døde som Bisp Nicolas, skønt Dudlay langt fra spillede
saa godt; endnu fjernere var hun fra Ristoris Dødsscene som
Elisabetta. Dudlay spiller hele Tiden pænt, skønt hendes af og
til læspende Organ ikke er heldigt, men det, der betager Folk, er
meget mere Parykmager- og Malerikunst end Skuespilkunst;
alt, hvad der kan tages paa (eller af), og alt, hvad der kan
læres, var der; det ene fornødne, det, der kommer fra Hjertet,
var der ikke. Men mærkeligt er det, hvor en ung Skuespillers
Fremstilling af en Oldings Dødskamp let kan gøre Publikum
henrykt.
Det er denne Dødskamp, Parodi kan takke for sine gode
Indtægter; Lykke gør han ikke hos et forstandigt Publikum.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>