- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 10 (1893) /
692

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - September - Herman Bang: Fransk Scenekunst

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

692

Fransk Scenekunst.

Navnet „Flipote8 af Jules Lemaitre, beviser det bedst — Publikum
vil altid og fremfor noget andet bevæges, og hvis ingen mægter
at bevæge det, lader det ligegyldigt Teatrene være, hvad Teatrene er.

Direktørerne opgav næsten Spillet Alle Nyheder faldt —
med Undtagelse af en Soldaterfarce — og alle Ny-Engagementer
viste sig virkningsløse. Selve Théåtre français følte sig truet og
fandt kun fuld Redning i et Par Repriser: det blev, af Mangel
paa ny, Dumas og Augier, som reddede dets Sæson.

Jo tommere imidlertid Teatrene stod, jo flere Nyheder der
faldt, jo flere Direktører der gik eller fallerede eller realiserede,
des tættere fyldtes Byen Paris med Skuespil. Midt under Dekadencen
i Skuespilkunsten blev man i Paris betaget af en sand Rabies
for Komedie.

Der var først alle dem, der vilde forlyste sig med at agere. At
spille Komedie er Mode, og der var i Vinter i Paris og i Versailles
ikke en Salon, der respekterede sig selv, hvor man ikke opslog
et Teater eller opførte Stykker bag nogle sammensyede Tæpper.
Da de professionelle Skuespillere ikke mere formaar at interessere,
og da Lidenskab for Teatret alligevel sidder alle Parisere
uudryddeligt i Blodet bliver de sædvanlige Tilskuere selv Skuespillere,
og der spilles løs i alle Kroge og tages fat paa alle Opgaver,
selv de største; Skuespillerne er blevne saa slette, at Dilettanterne
faar Mod ved Tanken om, at det er umuligt at være endnu
slettere.

Imedens bygger Mmø Adam i sit Hus et Teater. Det er et
halvt offentligt halvt privat Foretagende. Ved Hjælp dels af
Skuespillere dels af Dilettanter begynder Mme Adam al opføre
en Række fremmede Skuespil for under den indenlandske
Produktions Nødstilstand at gøre det kunstinteresserede Paris bekendt
med Fremmedlandenes Literatur. Hun aabner sin Skueplads med
Echegarayske Dramer og vil fortsætte med italiensk Literatur.

Ved disse Bestræbelser arbejder hun Haand i Haand med
„de dramatiske Selskaber."

De er blevne utallige. Théåtre Libre, der maaske selv har
kulmineret, og hvis eneste kunstneriske Begivenhed i dette Aar
var „Væveren* af Gerhart Hauptmann — som „den store Operas*
var „Valkyrien" — har ynglet’. Rundtom dannes unge Khitiber
eller Cirkler for at opføre Skuespil. Der er snart ikke en Aften,
hvor Kritikerne ikke kaldes under Vaaben, og hvor man ikke et
eller andet Sted forsøger et nyt Drama.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:40:59 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1893/0698.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free