- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 11 (1894) /
16

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Januar - Karl Madsen: Vore Kunstsamlingers Ordning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

16

Vore Kunstsamlingers Ordning.

aneren P. A. Heibergs Kop. Der er da intet særlig slemt i, at vi
paa to forskellige Steder kan finde forskellige Bidrag til
Skulpturens Historie; den, dér vil anstille Sammenligninger, kan køre
med Sporvogn fra Sølvgade til Nyhavn.

Lange forekommer mig med Rette overfor Professor Ussing
at have paavist det uheldige i under de givne Forhold at flytte
Akademiets Afstøbningsamling til Kunstmuseet, „at hælde det
fulde Kars Indhold over i det tomme" for bagefter at skulle
fylde det paany. Det ny Skulpturmuseum bør være en helt ny
Samling. Naar Lange gentagne Gange med stærkt Eftertryk
fremhæver, at han i sin „haandskrevne Fortegnelse over den
vordende Samlings Indhold har ført Beviset for, at man i Museet
kan fremstille Kunstens Udvikling gennem lutter udmærkede,
Førsterangs-Værker uden at komme i Kollission med Akademiets
Samling", saa er der al Grund til at tro disse glædelige Ord; de
er ikke talte hen i Vejret, men grundede paa omhyggelige
Overvejelser og et nøje Studium af, hvorledes den Sag i Virkeligheden
forholder sig. Allerede i den raske Oversigt, Lange i sine
Foredrag har givet over Skulptursamlingens Indhold, som han har
tænkt sig det burde blive, synes han mig at have godtgjort, hvad
han i sin detaillerede Fortegnelse mener nøjere at have bevist.

Hans Plan for Samlingens Ordning er klar og smuk. I den
store Vestibule vil han anbringe de mægtige, stemningsfulde,
monumentale Dyreskikkelser fra forskellige Tider og forskellige
Lande. I Rummene til venstre vil han fra asiatiske
Oldtids-mindesmærker og ægyptisk Kunst føre os gennem Antiken til den
italienske Renæssance, og fra Renæssancen til Canova, saaledes at
denne Afdeling viser os de skiftende Faser i Billedhuggerkunsten
syd for Alperne. I den tilsvarende Afdeling til højre skulde vi paa
lignende Maade se Billedhuggerkunsten nord for Alperne fra Oldtid
til Nutid, eller rettere til Thorvaldsen, der skulde mødes i Stue
sammen med Canova. Ved Planens Enkeltheder vil jeg ikke dvæle;
de kan og bør læses i Langes Bog.

Hvorledes han har tænkt sig at afbalancere de to
Afdelinger, naar Vægten helder saa stærkt i venstre Side, ved jeg
ikke ret, men han ved det nok. Det faar blive hans Sag! Jeg
ønsker oprigtigt, at det bogstaveligt maa blive hans Sag. Der
foreligger en ved Forholdenes Natur vanskelig Opgave, og der
findes den sjældne Mand, som tilbyder sig at løse den, og som
formaar at løse den. Naturligvis bør den gives i hans Hænder,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:41:56 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1894/0022.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free