- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 11 (1894) /
17

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Januar - Karl Madsen: Vore Kunstsamlingers Ordning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

17 Vore Kunstsamlingers Ordning.



jo før jo heller. Der findes ingen anden til at overtage den, og
det er næsten en aandelig Velfærdssag for Nationen, at den
virkelig bliver løst. Medens Læsningen af Langes Bog ellers paa
mange Punkter efterlader Tvivl og ægger til Modsigelse, saa lader
den os — hvad vi vel ogsaa paa Forhaand kunde vente — ikke
Skygge af Tvivl tilbage om den Ting, at Julius Lange er den
eneste rette Mand til at blive Skulpturmuseets Skaber.

III.

I Langes Omtale af den Ordning, han ønsker for
Malerisamlingen i dens vordende Hjem, er det Punkt, der med Rette
har vakt den største Opsigt, hans Forslag om af de 470 gamle
Billeder, der er ophængte i Udstillingsbygningen, at udskyde det
overvejende Flertal saaledes, at der i den egentlige Samling kun
blev et Udvalg af omtr. 200 gamle Billeder trrbage.

Dette Forslag synes ganske vist at være et simpelt og
radikalt Middel til at højne det kunstneriske Niveau for denne Del
af Samlingen, men det er maaske dog noget for simpelt og noget
for radikalt.

Det forekommer mig aldeles ikke urimeligt, at han fra
Samlingen vil fjerne de rent interesseløse Billeder af ganske
ubetydelige Malere, tværtimod! Der er en Del saadanne Billeder,
men efter mit Skøn udgør de kun en ringe Brøkdel af Samlingen
og ingenlunde over Halvdelen. Lange erklærer, at det han vil til
Livs, er „disse Adrian van Nieulant’er", som han har døbt dem
efter et meget obskurt Navn, hvilket Høyen dog af en ganske
særlig Grund, — som Lange ikke synes at have erindret — har
ønsket repræsenteret i vor Samling. Adrian van Nieulant var
nemlig meget nøje knyttet til Danmark, han var Elev af den
danske Maler Peter Isack fra Helsingør, og har maaske fulgt denne
hertil, herfra fik han i hvert Fald anselige Bestillinger. Det blev
ham overdraget til Frederiksborg at male en Del af Bedestolens
Billeder, og „denne Herre", der af Lange omtales som hørende til
„Kunstens allerringeste Tropper4*, til „Efternølerne-, til de utaalelige
Besmørere af Lærreder, havde efter Høyens Mening i hine Billeder
„den blomstrende Friskhed og Glans i sin Farve, der alt dengang
udmærkede Skolen i Antwerpen, og nogle af de bedst bevarede
af hans Arbejder, som den tolvaarige Ghristus mellem de
skriftkloge i Templet, Bryllupet i Cana, Christus og Samaritanerinden,

Tilskueren. 1894. 2

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:41:56 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1894/0023.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free