- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 11 (1894) /
21

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Januar - Karl Madsen: Vore Kunstsamlingers Ordning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

21 Vore Kunstsamlingers Ordning.



de trods det slemme Navn, de har faaet at løbe med, ikke behøver
at være blottede for Interesse og Værd. Der er blandt de rene
Kopier den gamle, vistnok flamske, i alt væsentligt fortræffelige
Kopi efter Parisereksemplaret af Lionardos „La Vierge auxrochersa,
opført i Spenglers Katalog under Nr. 39 og nu paa Fredensborg;
den vilde være en smuk Pryd for det ny Kunstmuseum. Der er
blandt de Billeder, der med Urette er døbte med de største
Kunstneres Navne, dygtige Arbejder fra deres Værksteder eller af
deres Elever. Jeg har desværre ikke selv nogen klar Erindring
om den Gentagelse af Rubens’ dramatiske og livfulde Fremstilling
af Herodes’ Gæstebud, der er overladt Museet i Aalborg, men en
Kilde, jeg gerne angiver, Dyrmaleren Th. Philipsen, har for kort
Tid siden set den der og i høje Toner prist dens Værd; „paa
rette Sted* har han bittert beklaget, at Billedet var anbragt under
Forhold, der vilde have dets totale Ødelæggelse til Følge. Den
saakaldte Rembrandt paa Fredensborg er naturligvis ingen
Rembrandt, men en udmærket god Aert de Gelder. Der er endvidere
Billeder med falsk paamalede Signaturer, saaledes sammesteds et
stort Nature morte, mærket „Snyders", hvad der jo dog
ingenlunde kan berøve Billedet dets Værdi som et pragtfuldt
Hovedværk af Harlemmeren Pieter Claesz. Der er endvidere Billeder,
der kun er blevne „uægte" ved latterlige Misforstaaelser. Et Par
Eksempler: Den hollandske Maler Adam Camerarius mærkede
ligesom sin berømte Landsmand Aelbert Cuyp sine Billeder A. C.,
hvorfor de er blevne betragtede som falske Cuyper; hans Billede
af Boas og Ruth, nu paa Kronborg, er sindrigt af Spengler bleven
tillagt Aelbert Cuyps Fader, Jacob Gerritsz Cuyp. Et nydeligt
lille Landskab paa Fredensborg (Katalog Nr. 370) ligner Jacob van
Ruisdael paafaldende, men er dog en „uægte" Ruisdael, thi det
bærer den oversete Signatur Vroom Ao 1651 og er saaledes et
Værk af den ypperlige, længe med Urette glemte Maler, der af
alle har paavirket Ruisdael mest, og hvis Værker nu hører til de
største og dyrebareste Sjældenheder. De „uægte" Billeder, hvor
Uægtheden kun beror paa en urigtig Navnebestemmelse, er vel i
det hele taget de fleste. Men „Uægtheden" kan ogsaa være rent
indbildt og kun bero paa et almindeligt og tilgiveligt Fejlsyn eller
et mangelfuldt Kendskab til Kunstnerens Udvikling; der er jo
næsten paa alle Omraader af Kunsthistorien i de sidste 50 Aar
kommet et betydeligt klarere Lys. Det lille Billede af Adriaen
van Ostade, der nylig er ophængt i Galleriet, er efter min Mening

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:41:56 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1894/0027.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free