- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 11 (1894) /
225

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Marts - Karl Madsen: Viggo Johansen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Viggo Johansen.

225

Efter mit Skøn er det 1887 udstillede Billede „Efter
Aftensbordet", det betydeligste og værdifuldeste af de Billeder, Johansen
hidtil har malt. Han har næppe sat saa megen Kraft og Energi
ind paa noget andet Arbejde, og næppe i noget andet Arbejde
saa brillerende vist sine sjeldne Evner som Karakterskildrer.
Opgaven var i enhver Henseende vanskeligere end den, han Aaret
forud havde behandlet. Rummets fine, graalige Toner gjorde det
her ulige sværere at opnaa en virkningsfuld Gengivelse af det
varme, kunstige Lys, end det havde været i „Aftenpassiarens" røde
Stue. Johansen eksperimenterede med Løsningen af denne Opgave
i flere smukke Forarbejder; — et er ikke udstillet, et andet er
gaaet til Frankrig. — I det store Billede opnaaede Johansen at
faa en finere Tone end i dets Forgænger, men fik til Gengæld
mindre af glimrende malerisk Effekt. Kompositionen stillede ogsaa
større Vanskeligheder i det ny Billede, Figurernes Antal var næsten
fordoblet, og de skulde ikke sidde stille i en samlet Gruppe, men
fordeles i Værelset, saaledes at de udtrykte den Livlighed, der
naturligt kommer, naar Aftensmaden og Aftensdrikken ret har
givet Lyst til at faa Tungen rørt. Hvor udmærket var ikke paa
dette Punkt Hensigten naaet! Og nu Karakteristiken af de enkelte
Figurer, hvis Navne er for godt kendte til, at de behøver at forties!
Hvor kosteligt er ikke Krøyers lyse Smil; han gotter sig saa
hjerteligt over det kolossale Paradoks, Zahrtmann lige har fremført
som den uimodsigelige Sandhed, medens den altid slagfærdige
Otto Benzon allerede er beredt til at komme med den sunde
Sans’s Protest i en fornøjelig Replik. 1 Baggrunden staar Julius
Lange i ivrig Disput med en yngre Kollega; han fastholder
urokkeligt Rigtigheden af hvert Ord, han har sagt, og forfærdes stærkt
over den Mangel paa klart og lige Syn, hans Modstanders smaa
drilske Indvendinger synes ham at røbe. Til den ene Side af
Billedet, nær Kakkelovnen med Venusbysten, staar Bindesbøll
eftertænksomt tyggende paa et eller andet vanskeligt Spørgsmaal,
og nær ham ses den smukke kvindelige Nakke og yndefulde
Hovedbøjning, som Johansen allerede i det skagenske Køkkeninteriør har
vist os. Mange Ting i „Efter Aftensmaaltidet" var kosteligt malte,
men hist og her skæmmedes Billedet dog af Sortheder og af
nogen Ubehændighed i Behandlingen; Partier af Forgrunden gjorde
saaledes Indtryk af ikke at være ferdigmalte.

Det hang vistnok uheldigt paa Foraarsudstillingen, skadedes
maaske af sine Omgivelser, mange daarlige Billeder har jo en

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:41:56 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1894/0231.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free