- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 11 (1894) /
724

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - September - U. Birkedal: Folkekirken og dens Fremtid

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

724

Folkekirken og dens Fremtid.

hundredets Midte, Tilstrømningen til de gudelige Forsamlinger,
Iveren for Hedningemissionen o. s. v.

Men det er lige saa unægteligt, at den bevidste Opgivelse
af Folkekirkens Tro er foregaaet og fremdeles foregaar i større
Omfang end i noget tidligere Tidsrum.

At den „dannede Middelstand" i sin Helhed staar udenfor den
officielle Kirketro, denne taget i den ene eller anden
Partiafskygning, vil næppe kunne bestrides af nogen, der har lidt Kendskab
til Forholdene. Men dette er en gammel Historie, — saa gammel
som den ældre Rationalismes Sejr i forrige Aarhundrede efter
Pietismens Afblomstring. Hvad Joh. L. Heiberg skrev for henved
60 Aar siden, at Religionen „ikke mere er de dannedes Sag", det
har fremdeles sin fulde Gyldighed. De barnlige, til Dels raa,
bibelske Forestillinger, og den Selvfornægtelse, som læres og prædikes
i Skole og Kirke, efter den autoriserede Lære, vil almindeligvis
have svært ved at anbefale sig for Mennesker, der kender den
nyere Videnskabs Resultater og hver Dag indøves i den
Erfaring, at Foretagsomhed og Forretningsdygtighed er
Kulturfremskridtets uundværlige Betingelse, en Drivfjeder, som vilde knækkes,
dersom man forsager alle Nydelser eller dog betragter dem som
farlige Fristelser. I „den dannede Middelstand" bliver et
nydelsesrigt Liv — der jo langt fra er det samme som et udskejende Liv
— ganske naturligt et i sig selv berettiget Formaal. Man har for
sit eget Vedkommende ikke den Brug for »Veksler paa Himmerig8,
som den haardt besværede Del af Menneskeheden har. Der er
fremdeles en Slutningsrække, der i dette Samfundslag mer eller
mindre bevidst opstilles, og som tager sig saaledes ud. Det
mirakuløse er ganske vist ikke udenfor Muligheden, da jo i Grunden
den hele Tilværelse er et Mirakel. For saa vidt kunde altsaa den
kristelige Tros Indhold meget vel hvile paa Virkelighed. Og,
Virkeligheden af Aabenbaringen forudsat, maa det være af yderste
Vigtighed at tro derpaa, thi saadanne overordentlige Ting kan
ikke tænkes skete, uden at Menneskeslægtens evige Vel og Ve var
Indsatsen. Men i saa Tilfælde maatte der være draget Omsorg
for, at disse Ting kunde komme til Menneskenes Kundskab paa
en saa overbevisende Maade, at ingen, uden forsætlig at lukke
Øjnene, kunde nægte deres Sandhed. De mange hedenske
Religioner, der tæller langt flere Bekendere, end der i den saralede
Kristenhed findes Kristusbekendere, dernæst den splittede Tilstand,
hvori Kristenheden befinder sig, endelig den uigendrivelige Kends-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:41:56 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1894/0730.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free