- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 11 (1894) /
810

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Oktober - Vilhelm Møller: Teatrene

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Teatrene.

Under Reklamens Bækkenslag og Trommehvirvler var det blevet
bekendtgjort, at nogle unge Mennesker i Paris havde revolutioneret
Skuespilkunsten og den saakaldte Iscenesættelseskunst oven i Købet Man
maatte lægge alle vante Begreber til Side, blev der sagt; hvad
rOeuvre bød var noget ganske nyt. Dét var jo rigtignok en lidt haard
Tale for dem, der ved en Smule Besked om Teatrets Historie. 1 de
godt to Tusind Aar, hvori vi saa nogenlunde kan overse den, er der
kun sket uvæsentlige Reformer. Og selv disse Smaa-Reformer synes
altid at have haft forandrede ydre Betingelser til Forudsætning. Fra det
Øjeblik f. Eks., da Tilskuer-Rummet begrænsedes og indsnævredes, mistede
Ansigts-Maskerne og Raaberne deres Berettigelse; og fra det Øjeblik, da
selve Scenen fik Tag over sig, blev det muligt og naturligt at anvende
Kulisser. Skulde der nu pludselig, medens Skuespilhusene forblev de
samme, kunne tændes virkelige sceniske Nydannelser? Det lød utroligt
Imidlertid, man bør maaske ingenting forsværge. Og da den franske
Trup for nylig kom til København, gik naturligvis Teatervenner hen og
saa den.

Hvad var saa det uvante, som den bragte, i den Del af
Forestillingen, hvor den bragte noget uvant? Jo, den havde afluret gamle
Malerier et Par forældede Sindsbevægelses-Udtryk, et Par Gestus, som
den anvendte paa urette Sted. Og den var omtrent vendt tilbage til
det 16. Aarhundredes Scene-Udstyr. Et baldyret Bagtæppe
(Shakespeare-Teatrets „Gardiner") benyttedes til alle Indendørs - Scener, medens et
Skovtæppe skiftevis fremstillede Park, Grotte og underjordiske Hvælvinger.
Det var det hele. 1 øvrigt bestod det „ny" i, at der blev ageret
Dilettant-Komedie bag et Flors Forhæng.

Flors Forhænget havde Truppens „Mester", Digteren Maeterlinck,
givet Ideen til. Maeterlinck lader til at høre til den Art Digtere, som
faar deres Figurer og deres Fabel (eller „Handling11} under en halvt
hypnotisk Tilstand. Disse Digtere virkelig drømmer uden virkelig at sove.
Et saakaldet andet Jeg hos dem, en „underste Bevidsthed* tryller
Skikkelser, Begivenheder, Tale frem, alt medens deres dagligdags Jeg,
Vaagen-Be-vidstheden, ligesom ser til med døsige Øjne, men meget vel kan gril*
ind. Tilstanden har det heldige ved sig for Digtere, at under den lever
tilsyneladende forsvundne Sanse-lndtryk møjeløst op og forbinder sig del-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:41:56 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1894/0816.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free