- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 11 (1894) /
827

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - November—December - Georg Brandes: Kohélet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Kohélet.

827

beviste om, at al Dyd belønnes og al Uret straffes i dette Jordeliv.
Den Modgang, som rammer den uskyldige, er kun en forbigaaende
Prøvelse. Oprejsningens og Straffens Dag vil komme, Messias’s Dag;
til denne Forestilling klamrer den saarede Retsbevidsthed sig. Efter
Israels Undertrykkelse under det græske Herredomme, særlig efter
saa talrige Blodvidners Død, fordi de ikke vilde svigte Jahve,
maatte denne Tanke nødvendigvis opgives, og da man ikke vilde
slippe Overbevisningen om den evige Retfærdigheds overgribende
Vælde, naaede man følgerigtigt til Troen paa Blodvidnernes
Genopstandelse. De var ikke ligefrem udødelige, men de levede op
paany i Glans og Glæde i et tusindaarigt Rige, hvis Hovedstad,
det ny Jerusalem, straalede over Jorden og tiltrak alle Jordens Folk,
der bar Guld og Virak til det. Saaledes sikredes Retfærdighedens
Herrevælde i Jordelivet.

Thi derom var det, at det for den aandeligt kæmpende,
gudeligt nidkære Jødedom gjaldt. Jødedommens inderste Tone er
Raabet paa Retfærdighed, dens Grundstemning Haabet om
Retfærdighed, Viljen til Retfærdighed, dens Utopi er at gøre
Retfærdigheden til Verdens Lov.

Det ikke at gøre Modstand mod det onde er en kristelig
Ide, en kristelig Fordring, i hvilken mange fra Oldtidens Dage af
til vore Dages Tolstoj har set Kristendommens inderste Væsen.
Aldrig har Underkastelse under Uretten for Jøden været en Dyd.
Han har villet bekæmpe den her paa Jorden, og alle hans
Fuldkommenheds- og Lyksaligheds-Drømme er af jordisk Art.
Saaledes ogsaa efter Rigets Fald. Saaledes gennem alle Tider. Den
Mand, Jøden lovpriser, er ikke den Hellige; det er den Retfærdige.
Jahve har sagt: „I skal have rette Vægtskaaler og rette Lodder,
ret Skæppe og ret Kande.0 Og Jahve har sagt: „I maa ikke
gøre Uret i Dommen; du maa ikke være partisk mod den fattige
eller begunstige den fornemme; med Retfærdighed skal du dømme
din Næste." (3 Mos. 15, sb). At kende Retfærdighed er at kende
Gud. Jahve selv er Retfærdighed. (Jeremias 33, 15, ie).

Fordi Jøden har villet se Retfærdighedsidealet virkeliggjort
paa Jorden, har han rystet paa Hovedet, naar man vilde
fortælle ham, at Messias allerede er kommen.

Fordi Jøden har villet virkeliggøre Retfærdighedsidealet her
paa Jorden, er han i den moderne Tid bleven medvirkende ved
Revolutioner. Kabbalistiske Jøder var virksomme ved
Frimurerordenens Indstiftelse, Frankrigs faa Jøder (i alt atten i Paris)

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:41:56 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1894/0833.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free