- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 12 (1895) /
517

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Juni—Juli - Sven Lange: Nutidstyper fra det litterære Paris. I

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

517 Nutidstyper fra det litterære Paris.



II.

Paul Hervieu.

Den Staddel i Paris’ Vestende, der strækker sig fra Place
Malesherbes, hvor man har oprejst Alexander Dumas den ældres
Statue, indtil Place Wagram, hvor Alphonse de Neuvilles staar,
er de mondaine Maleres og Forfatteres Kvarter. Her er Gaderne
brede, Luften ren og frisk; smaa, kokette Hoteller, hvoraf de fleste
rummer et Atelier, afbryder uafladeligt de statelige, høje
Hus-façader, der strækker sig langs snorlige Avenuer. Færdselen er
ringe her og gør kuri liden Støj; lette Coupéer flyver hurtigt ned
ad de træbrolagte Veje, — og paa Fortovene bruser nu og da
elegantklædte, duftende Kvinder frem, som oftest alene, altid
følgende et bestemt Maal.

Kvarterets ydre Fysiognomi lader ane Arten af det Liv,
der beaander det, — et Liv, som en høj Grad af kunstnerisk
Finfølelse frigør fra gængse Vedtægter og stivnende Vaner, — men
som ikke desto mindre holdes sammen af bestemte, selskabelige
Love, som tøjles af den rolige, udsøgte Elegance, der præger den
ringeste af dets Ytringer.

I disse Atelier’er, der oftere ligner kunstnerisk udstyrede
Saloner end Arbejdsrum, i disse Saloner, som talrige artistiske
Bibelots og halvfærdige Malerier uden Ramme giver Udseende af
Kunstnerlyem, samles et broget Selskab, hvis forskelligartede
Medlemmer dog har mangfoldige Træk tilfælles. I spillende
Konversationer broderes de samme Emner med rigt Variationstalent:
Elskov og Kunst, Kunst og Elskov. Men den Kunst, som her er
Tale om, er altid nøje knyttet til de Personer, der taler, eller til
dem, hvorom der tales, og den Elskov, der løsner disse
Menneskers Tunger, er født af og bunden til de konkrete Tilfælde, som
indtræffer i deres sluttede Kres. Deres Aand, der udelukkende
formes af deres Erfaringer, faar sin Ynde, sin Styrke og sin
Begrænsning ved det rige Detaljekendskab, som deres Oplevelser giver
dem Anledning til.

Og lige saa fri Tonen er i disse Saloner, lige saa streng er i
Virkeligheden Moralen. Kunstens Midler, Elskovens Aarsager og
Følger kan her debatteres i de intimeste Udtryk, — Kunsten og
Elskoven selv gaar man udenom med varsom Forsigtighed. Med
opspilede Næsebor indaander man Røgelsen, der stiger fra de
hellige Altre, — men hvem vover vel at ofre sin Sjæl derpaa?

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:42:48 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1895/0523.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free