- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 12 (1895) /
680

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - September - Jul. Lange: Et Udtryks Historie. (Sluttet)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

680

Et Udtryks Historie. 680*

Hylster for Sjælen, der fjernes ved Døden, saaledes at den
nøgne Sjæl bliver synlig; og i den ældre kristelige Filosofi
læres der fra nogle Sider, at Sjælen egentlig er af materiel Natur,
og at den, indesluttet i Legemet og virksom i det, nødvendig selv
maa have Udstrækning i Rummet og legemlig Tilværelse *). Og
vi kan være overbeviste om, at der bestandig er og bestandig
vil blive noget tilbage af denne Opfattelse. Det er ikke saa let,
og vil maaske aldrig lykkes helt for Menneskene, at afholde
Indbildningskraften fra at indblande sig paa Tankens Omraader. Og
overalt, hvor Indbildningskraften giver sig af med Sjælens Begreb,
der vil den ogsaa betragte Sjælen som et Legeme, en lille
Skikkelse. Og da Legemet ogsaa er en Skikkelse, vil Opfattelsen af
Mennesket blive dualistisk.

Saa længe som Kunsten forestiller sig Sagen saaledes, kan
den ikke komme ud over noget dødt og maskeagtigt, hverken i
Fremstilling af Sjæl eller af Legeme. Men rent anderledes gaar den
sande og udviklede Kunst til Værks ved Fremstillingen af Sjælen.
Vi taler f. Eks. om Leonardo da Vinci eller Rembrandt som store
Sjælemalere; men naar de anskuede og fremstillede Sjælen, saa
menes dermed alt andet end en lille Skikkelse, som kan trækkes
ud af Legemets Mund. For deres Øjne gennemtrænger Sjælen
Punkt for Punkt Legemet og kan slet ikke anskues eller forestilles
som selvstændigt Væsen udenfor det. For dem er Sjælen intet
andet end Legemets Udtryk; og Kunstens Opgave bliver den at
gengive Legemet: dets Holdning, dets Bevægelse, dets Mine og
Farve, udtryksfuldt, at faa Sjælen til at rummes i Legemet,
ikke som i et dødt Foderal, men som Legemets
allestedsnærværende, levende og bevægende Magt. Den samme Idé —
Legemets Opstandelse — som Ægypterne udtrykker ved at lade
den flyvende Sjæl vende tilbage til det døde Legeme, idet de
fremstiller Sjæl og Legeme hver for sig og begge to egentlig
udtryksløse, har Rembrandt, navnlig paa den store Radering af
Lazarus’s Opvækkelse, udtrykt ved at lade den døde rejse Hovedet
fra Dødslejet, lade ham indaande det første Drag af Livets friske
Luft og lade en ny Sitren af Liv fare hen over de stivnede
Ansigtstræk som en Brise over den stille Havflade.

l) Jfr. Heinrich Ritter, Geschichte der christi. Philosophie II. (1841).

S. 567 ff.; Adolph Ebert, Gesch. der christi, lateinischen Literatur

(1874), S. 450 ff.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:42:48 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1895/0686.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free