- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 12 (1895) /
681

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - September - Jul. Lange: Et Udtryks Historie. (Sluttet)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Et Udtryks Historie.

681*

VI.

I det 12. Aarhundrede og derefter forbindes hyppig Billedet
af Marias Død med Billedet af hendes Legemes Opstandelse og af
hendes Kroning i Himlen. De to først nævnte Æmner anbringes
f. Eks. for neden, ved Siden af hinanden, det sidst nævnte,
Himmelkroningen, øverst som Billedet af det Maal, de andre leder
hen til. Hendes Legemes Opstandelse fremstilles’ foreløbig for det
meste saaledes, at man ser Maria endnu i liggende Stilling paa
Ligbaaren eller i Sarkofagen: da svæver eller træder Kristus hen
til Liget og byder det at vaagne til Liv, eller tager det ligefrem
i Haanden eller om Armen for at hjælpe det til at rejse sig.
Eksempler herpaa er et Tympanon-Relief over den vestlige
Indgang paa Notre-Dame i Paris (c. 1200) eller et Vægmaleri af
Taddeo Bartoli i Palazzo Publico i Siena (Beg. af 15. Aarh.).
Paa begge disse Billeder, ligesom overhovedet i Middelalderens
Fremstillinger af slige Æmner, er Udtrykket af det sjælelige i høj
Grad tilbageholdent, og Mariaskikkelsen, der endnu liggende hjælpes
op, er ganske passiv; paa Relieffet i Paris er hun endog næppe
endnu vakt op fra Døden.

I den senere Middelalder, omtrent fra 1350 at regne, og især
i Italiens Kunst, faar imidlertid det sidst omtalte Æmne,
Genop-vækkelsen af Marias Legeme mere og mere Overhaand over
Fremstillingen af hendes Død. Og det er da en helt ny Billedtype,
ikke alene en Opvækkelse af Marias Legeme, men en virkelig
Himmelfart. Man ser hende nemlig svævende, hyppigst tronende,
oven over Sarkofagen, paa Vej mellem Jord og Himmel. Figuren
fremstilles i Forhold til Omgivelserne i stor Maalestok, og
fremhæves i det hele mere end nogen anden Skikkelse af kirkelig
Kunst. Den faar en Plads, hvor den i særlig Grad bliver Maalet
for alles Blikke: paa Højalteret eller lige for Enden af
Kirkerummet; paa mindre, portative Altere fremstilles Marias
Himmelfart i det øverste, gavlagtige Felt over en hel Række Billeder af
Kristus’s og Marias Liv; i Renaissancetiden males
Assuntaskik-kelsen paa Kuppelfladen over Korsskæringen, mod Øst. Thi
Marias Optagelse i Himlen er Billedet paa Livets Maal, den gode
Ende paa det hele. Den himmelfarende Maria („ Asstwtau) er en
Repræsentant for alle kristne Menneskers Saliggørelse, hun anraabes
som „Himlens straalende Port" (vfulgida porta coeli, o mater alma

Tilskueren. 1895. 47

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:42:48 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1895/0687.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free