- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 12 (1895) /
688

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - September - Jul. Lange: Et Udtryks Historie. (Sluttet)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

688

Et Udtryks Historie. 688*

overskride: den samme Magt, som drager Hu og Tanke op til
Himlen, trykker den atter tilbage. I denne Aand malede Perugino
Aar 1500 en himmelfarende Maria (med Helgener forneden) paa
sin Altertavle til Valombrosa, nu i Akademiet i Florens. Det
er nu som før den tronende Figur med de foldede Hænder, men
nu kun med stærkt opadvendt Blik og Aasyn, unægtelig noget
genert og tvungent i legemlig Henseende, eftersom Gud Fader,
som hun ser op til, befinder sig i Glorien lige over hendes Hoved;
og i aandelig Henseende ikke uden Affektation, der jo ikke
sjældent indfinder sig hos Perugino, naar hans ægte og skønne
Følelse svigter.

Men i denne Periode, Overgangen fra den tidlige
Renais-sance til Højrenaissancen, indtræder den staaende Assuntatype
forholdsvis hyppigere i den siddendes Sted. Saaledes f. Eks. atter
paa en Altertavle af Perugino i et Sidekapel til SS. Annunziata i
Florens: Maria staar med Hænderne lagte krysvis over Brystet
og med opad vendt Aasyn. Her kan ogsaa mindes om Dotnenico
Ghirlandaios Fresko i S. Maria Novellas Kor (1490), hvor Maria
ses staaende med sammenlagte Hænder. Udtrykkets ny Retning
opad og dets ældre Retning lige ud afveksler med hinanden
endnu et langt Stykke ind i det sekstende Aarhundrede. Det
fuldendteste Resultat som Kunsten i Mellemitalien naaede til ved
egne Kræfter i Udviklingen af den staaende Assunta-Type er vel
Fra Bartolommeos*) Maleri i Berliner-Galleriet (Nr. 249). Og dog
er Udtrykket her ængsteligt nok. Det er tydeligt at se, hvorledes
Maleren er gaaet ud fra den gamle, rituelle Stilling af de foldede,
sammenlagte Hænder. Maria har for et Øjeblik siden staaet med
foldede Hænder; men idet hun nu ser opad mod Himlens
Herlighed, fjerner hun dem uvilkaarlig lidt fra hinanden med et
barnligt, naivt-enfoldigt Udtryk af Undren og Overraskelse. Figuren
er malet omtrent 1514.

Nu var overhovedet den Tid kommet, da Kunsten i Stedet
for de gamle, rituelle Stillinger af Hænder og Arme (de
sammenlagte Hænder, eller undtagelsesvis de kryslagte Arme foran
Brystet) gennemførte friere, mere indenfra følte Stillinger; og
dette var det sidste Skridt i Retning af Figurens Frigørelse. Men
underligt nok bibeholdtes i Florens og det øvrige Mellemitalien

*) Maleriet er gjort færdigt af Mariotto Albertinelli; men Assuntafipuren

maa aldeles henføres til Bartolommeo.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:42:48 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1895/0694.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free