- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 12 (1895) /
690

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - September - Jul. Lange: Et Udtryks Historie. (Sluttet)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

690

Et Udtryks Historie. 690*

Langt mere indre Kald til at fremstille dette Æmne havde
Correggio, og ham blev det overdraget at male det i Katedralens
Kuppel i Parma, da han stod paa Højden af sin kunstneriske
Udvikling (1526—1530). Han malede her paa mellemitaliensk
Vis Maria siddende paa Skyer; ja, idet hun ved at se Himlens
aabne Herlighed og Sønnen, der styrter sig hende i Møde, vender
sig om og bøjer sig stærkt tilbage, nærmer hendes Stilling sig
næsten til den liggende. Armene slaar hun i overvættes Fryd
og Længsel langt ud til Siderne. Vi har ovenfor omtalt, at
Malerne af det foregaaende Slægtled i deres Behandling af det
opadvendte Udtryk fremhævede Bevidstheden om den uendelige
Afstand mellem Jord og Himmel; nu er Følelsen bleven langt
fortroligere med Himlens umiddelbare Nærhed, og Fantasien færdes
med Lethed paa det næstøverste Trin af Himmelstigen, hvor
Salighedens Jubel allerede overdøver alle Jordens Røster. Dette
gælder om ingen mere end om Correggio; og uagtet det kommer
frem i mange af hans Figurer, dog i ingen mere end i hans
Assunta i Parma. Denne Fart, denne uhemmede Flugt lige ind
i den syvende Himmel — det var netop noget for ham. For
rigtig at rive Beskueren med ind i den hellige Begivenhed, han
maler højt oppe paa Kuplens Flade, fremstiller han den, som
bekendt, som om den i Virkeligheden foregik der oppe i
Kuplen, og som den af en Beskuer vilde ses nede fra Kirkens
Gulv, hvorved altsaa alle Figurerne, ogsaa Madonnas, bliver sete
noget neden fra (al di sotto in su). Ansigtet ses helt i
Forkortning fra Hagen, det ene Knæ skyder sig op foran Brystet.
Derved faar det desmere Udseende af, at Maria ligger mellem Skyerne
som mellem Puder i en Seng. Den hele Fremstillingsmaade
bidrager just ikke til Indtrykket af Værdighed eller hvad man
kalder „Holdning0 i Figuren; men den opnaar, hvad der er
Meningen med den, nemlig den højeste Grad af Illusion: enhver
af os, som ser Maleriet, er selv med til Begivenheden.

VIII.

1 den nordøstlige Del af Italien, Venedig og de omliggende
Provinser, i hvilke den byzantinske Kunst havde mere Indflydelse
i Middelalderen end den mellemitalienske, spillede den store,
tronende Figur af den himmelfarende Maria langt fra en saadan
Rolle som i Florens og Siena, skønt der dog gives Eksempler

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:42:48 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1895/0696.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free