- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 12 (1895) /
698

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - September - Jul. Lange: Et Udtryks Historie. (Sluttet)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Et Udtryks Historie. 698*

lste Tredjedel af det 16. Aarhundrede. For neden er fremstillet
Marias Død, oven over ser man hende paa Himmelfarten, som en
nøgen, kun af et ganske tyndt, smalt Klædebon omflagret
Kvindeskikkelse; hun træder let paa Skyerne og holder Hænderne
foldede foran sig. Hovedet er vel nu beskadiget; men det er
tydeligt, at Blikket har vendt opad. Det er — i Forbigaaende
bemærket — den eneste nøgne Fremstilling af Maria som voksen
Kvinde, jeg nogen Sinde mindes at have set: aabenbart har den
gamle Forestilling om Sjælen som et nøgent (eller let svøbt)
Barn her blandet sig med den fra Italien kommende, moderne og
emanciperede Forkærlighed for den nøgne Kvindeskikkelse.

Det faldt noget lettere for Franskmændene at tilegne sig
Italienernes Sans for Bevægelsen: for Nederlænderne var den friT
stærke, udtryksfulde italienske Plastik foreløbig noget udvortes
tillært: de gengiver den med en vis kejtet, undertiden temmelig
meningsløs Voldsomhed. Det var først Rubens som (i det
17. Aarhundrede) helt tilegnede sig det magnetiske Udtryks
Hemmeligheder, vistnok under stærk og mangesidig Paavirkning
af italiensk Kunst, men dog saaledes, at det blev fuldt nationalt
flandersk og fuldt individuelt Rubensk. Han har ogsaa maiet
Marias Himmelfart, endog flere Gange, paa italiensk Vis til
Højaltrene i store Kirker, deriblandt ogsaa til den kolossale gotiske
Katedral i Antverpen; og blandt alle det 17de Aarhundredes
Billeder af dette Æmne er hans vistnok de ypperste. Rubens
staar i Henseende til Udtrykkets Magt og Vælde ellers ikke
tilbage for nogen anden Maler; men i dette Æmne naar han dog
ikke op paa Højde med de gamle Italienere, Correggio eller
Tizian. Han fremstiller — maaske under Paavirkning af Correggio
eller Andrea del Sarto — paa Altertavlen i Antverpen Maria
siddende paa Skyerne: hun sænker den højre Haand, aaben
udadtil, med en Gestus af undrende Hengivelse og berører med
den anden let sit Bryst. Hendes Blik, ligesom hele hendes Flugt,
gaar i skraa Retning op til Siden. Det er prægtigt og berusende
festligt; men det er ikke meget inderligt eller dybt i Følelsen.

Men — bortset fra Marias Himmelfart — er Rubens for
Resten en af de mærkeligste og ypperste Fremstillere af det opad
vendte Udtryk. Skal man i det hele nævne den Periode i hele
Kunsthistorien, som fandt størst Tilfredsstillelse ved Billeder af
det himmelvendte Aasyn, saa er det aabenbart det 17de Aar-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:42:48 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1895/0704.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free