- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 12 (1895) /
703

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - September - Jul. Lange: Et Udtryks Historie. (Sluttet)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Et Udtryks Historie.

703*

i den spanske Kunst: i den hede og tørre og haarde Bibéras
eller i den ærlige og andægtige Zurbarans eller i den poetiske
og elskværdige Murillos — for ikke at tale om alle de andres!
Ejendommelig for de spanske Kunstneres Behandling af dette
Udtryk er det i det hele, at de mere fordybe sig i dets mørke
Bund end fremhæve dets Lysside: der er en forfærdende og
storartet Alvor i en Figur som Zurbarans knælende og bedende Munk
(National Gallery i London), hvis Ansigt ligger i mørk Skygge af
Munkekuttens Hætte og som „kalder fra Dybet paa Herren" (de
profundis clamavi), som der staar i den 113. Salme. Ejendommeligt
er det ogsaa, at det, som man kan kalde den sjælelige Luft i
Udtrykket, kun sjældent er rigtig ren i den spanske Kunst. Der
er en bekendt mærkelig Træfigur (af Alonso Cano?), som
forestiller den hellige Franciscus, staaende saa stiv som en Pæl, med
Hænderne stukne ind i sine Kutteærmer, og stirrende opad mod
Himlen med stive Blikke, næsten sjælelig udslukt som et osende
Spedelys. Nu kan Luften vel andre Steder være langt
behageligere: i Murillos skønne, sværmeriske Fantasier er den som den
fineste Røgelseduft; men helt fri og sund og god at aande er den
dog næsten aldrig.

En Gang da jeg i Louvre sammen med en aandrig Ven
betragtede de udvalgte Mesterværker af Malerkunst i Salon carré,
blandt andre Murillos saakaldte „Marechal Soults Madonna" —
det berømte Billede af den hellige Jomfru staaende paa
Halv-raaanen i Lysglans mellem Natteskyer, med Hænderne korslagte
over Brystet og med det uskyldige Blik svævende opad, selv en
himmelsk Vision og dog med Længsel efter noget endnu højere1) —,
sagde min Ven, da vi forlod det, at det dog i Grunden lignede
,et Chokoladepapir". Naa, det maatte da være meget fin
Chokolade, som skulde pakkes ind i den Slags Papir. Jeg, som
er ældre end min aandrige Ven og ikke saa vidt fremskreden i
Modernisme, fralægger mig al Delagtighed i hans uærbødige
Idéassociation. Men jeg tror ikke, at han staar meget ene med den
nu om Tide, og jeg mener ogsaa at forstaa Meningen deri.
Skylden falder blot ikke paa den store spanske Mester — selv
om dette Maleri i Virkeligheden ingenlunde er hans bedste, og
ikke saa ganske frit for at være noget sødlig koloreret —: Skylden

l) Billedet tolkes sorn den ubesmittede Undfangelse i Henhold til Johannes’s
Aabenbaring 12, 1—2.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:42:48 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1895/0709.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free