- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 12 (1895) /
822

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - November—December - Harald Høffding: Nationalitet og Kultur

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

822

Nationalitet og Kultur.

Corneille og Moliére i Modsætning til det senere franske Drama.
Hans Indsigelse mod Kulturen gaar egentligt kun ud paa, at
Kulturen maa svare til Folkets Standpunkt. Der gives ikke en eneste
saliggørende Kultur, men et vist bestemt Forhold mellem Folk og
Kultur maa være til Stede, for at Kulturen skal være sund. Snart
søger vi Fejlen i Kulturen, snart hos Folket, naar Forholdet ikke
er, som det skal være. Det kan være, at Kulturen er overmoden,
men det kan ogsaa være, at Folket endnu ikke er modent for den
af andre Folk vundne Kultur. Hvad Rousseau egentlig mente,
var altsaa, at der maa være et naturligt Forhold mellem et Folk
og dets Kultur. Han tog maaske for lidet Hensyn til Muligheden
af selvstændig Tilegnelse og tænkte kun paa Produktionen. Men
Konsekvensen af hans Betragtningsmaade blev dog den, at der
alligevel ikke i og for sig er nogen Modstrid mellem Nationalitet
og Kultur.

Som vi har set, er Nationalitetsfølelsen selv i en vis
Forstand et Kulturprodukt, da den forudsætter et vist Udviklingstrin.
Paa den anden Side kommer — som vi ligeledes har set — et
nationalt Præg ganske naturligt frem, overalt hvor der arbejdes
med fuld Kraft, og vi kan her gaa et Skridt videre. Der er en
psykologisk Lov, som er af overordentlig stor etisk Betydning,
nemlig Loven om det omvendte Forhold mellem en Følelses
Omfang og dens Styrke1). Den er allerede anvendt paa samme
Maade, som jeg her anvender den, af Adam Smith, der siger i sin
„Theory of Moral Sentiments": „Den store Menneskeheds
Interesse vil bedst fremmes ved, at hvert Individs største
Opmærksomhed rettes mod den specielle Del af Menneskeheden, som mest
ligger inden for dets Evner og dets Forstands Omraade." Det er
i de snævrere Menneskekrese, at Følelsen kommer i den stærkeste
Bevægelse, og at Livet føres inderligst og fyldigst. Jo større den
Kres er, til hvis Interesser Følelsen er knyttet, des svagere bliver
let Følelsen. Det er i hvert Tilfælde i de snævrere Krese, at
Livet skal grundlægges og vokse, for saa senere at brede sig til
større Krese. Derfor ligger det i selve Kosmopolitismens Interesse
ikke at kue de snævrere Samfunds Selvstændighed; den vilde
derved tilstoppe sit eget Livs Kilde.

l) Kfr. min Etik. p. 42 fl.; 144 fl. og min Psykologi (3die Udg.) p. 275:
287-289.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:42:48 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1895/0828.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free