- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 13 (1896) /
82

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Januar - Karl Madsen: Kunst. Eckersberg-Udstillingen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

82

Kunst.

Deegens meget berømte, men lidet kræsne valgte Samling. Hvor
straalede ikke her Eckersbergs lille „Sø med en Robaad" frem som
en sand og kostelig Perle, medens alle Anton Melbyerne viste sig
at være utaalelige og ganske letfærdige Rutinearbejder, der
harmonerede meget vel med den i Samlingen rigt repræsenterede
düsseldorfske Smag. Mellem andre Billeder af Anton Melbye, der
har været fremme paa de sidste 3 Maaneders Kunstauktioner, var
det hæderligste et Ungdomsarbejde paa Auktionen efter
Broderi-handler Levysohn, tækkeligt, lidt Eckersbergsk i Stilen,
temmelig-ubetydeligt. Resten har været rent forskrækkelige; i det hele taget
turde det være vanskeligt at finde de Billeder, som forklarer og
berettiger Anton Melbyes uhyre Berømmelse. Maaske er de alle komne
udenlands; Kunsthalle i Hamborg har nylig erhvervet den Heerupske
Samling, der siges at rumme nogle af hans bedste Arbejder.

Skæbnen, der ynder at lade de stærkeste Modsætninger
veksle, har moret sig med at sætte Rækkevidden af vor
Tilegnelsesevne paa Prøve ved at lade Eckersberg-Udstillingen følge
af Plakaterne og af Arbejderne fra de fri Skoler. Fragonard
behøvede ikke før at være nævnt som Eksempel paa den gratiøse
Udyd, der kunde være valgt mellem Tegnerne til „Le courier
fran-çais". Deres Plakater giver imidlertid ingen Anledning til Anker
over Uanstændighed, uagtet Chéret, der har opdyrket denne
Specialitet og længst er bleven laurbærkronet som dens store Mester,
til sit stadige Æmne har Forherligelsen af det glade Pariserlivs
mest letlevende Damer, der fra hans Plakater med ægte Pariserchic
i Dragter og Bevægelser og yderst forførende Smil søger at friste
os til Armidas Haver eller Girces 0. Tegningen har ogsaa ægte
Pariserchic, den er virkelig beundringsværdig ved sin
Virtuossikkerhed, sin overlegne Flothed og Bredde, og ikke mindre
beundringsværdig er det fuldkomne Mesterskab i Herredømmet over
Farvelitografiens vanskelige Teknik. Farverne, især paa de gule
Kjoler med de virkningsfulde Pletter af dybtrøde Blomster, staar
med uovertræffelig Friskhed og Glans, Behandlingen bevarer en
Lethed og en Ynde, der minder om en legende Skitseren i Pastel.
Naar Interessen for Ghérets Plakater alligevel hurtigt kan mattes,
er det, fordi de har noget for ensformigt og stereotypt, fordi der
er noget for fladbundet i den Karakteristik, som, hvor den end
skal gaa hen, vedbliver at tegne den samme Dukke ned. Med
ikke mindre teknisk Dygtighed viser Toulouse-Lautrecs groftskaarne

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:43:37 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1896/0082.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free