- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 13 (1896) /
253

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Marts - Karl Madsen: Kunst. Ny Carlsbergs Glyptotek

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Kunst.

253

Enkelthederne ret sløve Form kan gøre et noget tørt Indtryk, er
det ganske sikkert ikke Originalernes Skyld.

Paa et betydningsfuldt Punkt afviger Ny Carlsberg-Statuen
fra de andre Kopier. I disse sætter Atleten den venstre Fod noget
tilbage for den højre og løfter venstre Fods Hæl fra Jorden. Der
tillagdes i Oldtiden Polyklet Æren for at have gjort den i
Plastikens Historie epokegørende Opfindelse at lade Figurens
Hovedvægt hvile væsentligt paa det ene Ben, og selv om dette ogsaa
før ham har fundet Sted, var han utvivlsomt den første, der ret
forstod hele Motivets Værdi, om hvilken der findes en aandfuld og
ypperlig Redegørelse i Julius Langes Værk: Billedkunstens
Fremstilling af Menneskeskikkelsen i dens ældste Periode. Benstillingen
i alle de Figurer, der synes os prægede af den polykletiske Stil,
stemmer overens med den i de andre Kopier efter Diadumenos.
Men det er med Rette blevet bemærket, at den passer slet for
denne Figur; den nærmer sig for meget til at gøre Indtrykket af
at være Gang. I Ny Carlsberg-Statuen hviler Figuren vel ogsaa
væsentligst paa venstre Ben, men den sætter begge Fodsaaler fast
mod Jorden. Det giver den den Ro og den Anstand, som er en
Sejrherre mest klædelig og mest naturlig. Der forekommer mig at være
al Grund til at tro, at det er Originalstatuens Motiv, da netop hele
Figurens fine Rytmik, som det var Polyklets Fortjeneste at opfatte
med forhen ukendt Skarphed, fremtræder langt mere
eftertrykkeligt langt mere udtryksfuldt, naar den har det faste og brede
Hvilepunkt paa begge Fødder. Sideliniernes skønne Bevægelse
faar herved dobbelt Ynde, Harmonien mellem de løftede Arme og
hele Stillingen bliver fuldkommen. I enhver Henseende er det jo
et herligt Motiv, Kunstneren har valgt for denne Statue. Det er
som et idealt Billede af hele det græske Folk i dets stolteste Stund.

Den friske Mandighed, de polykletiske Figurer ejer, er
sjældnere i den senere græske Kunst. Hvis en Forfatter med
Aristofanes’ konservative Sindelag noget længere frem i Tiden vilde have
overført „Frøernes" litterære Kritik paa de kunstneriske Forhold,
havde Praksiteles sikkert maattet døje de bitreste Haansord for at
have sveget de gammelgræske etiske Idealer ved Fremstillingen af
Figurer, der er saa lade og kælne, at de ikke kan staa uden Støtte.
Hvor meget han end kan prises for at have fundet Lionardosk fine
Udtryk for Sjælens blide Drømmerier, saa kan det jo heller ikke
overses, at hans Hermes er en vel sødladen Mandsperson, der bringer
utiltalende Sider af det græske Væsen i Erindring. Det er ikke ham,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:43:37 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1896/0255.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free