- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 13 (1896) /
276

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - April - Bjørnstjerne Bjørnson: Den moderne norske Litteratur

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

276

Den moderne norske Litteratur.

en saadan Koncentration af alle dramatiske Midler hen imod
Udsigelsen. Intet dødt Punkt, intet overflødigt Ord i den hele
Komposition; alt gaar ind til det ene. Om ogsaa andre har naaet det
samme i en ren mekanisk Teknik, han naar det i Aandens strenge
Tjeneste.

’Hans kunstneriske Mesterskab bliver saa meget større, naar
vi husker, at mange af hans Æmner ingenlunde er dramatiske,
men Fortællinger. 1 et vigtigt Øjeblik fortæller Personerne om sig
selv til den, det kommer an paa. Man kan sige, de spinder sin
egen Livstraad ud af det, de samtidig siger. Næsten hele den
dramatiske Spænding flytter over i at faa at vide, hvem den er,
som fortæller, og den, som der fortælles til. Det faar vi nemlig bare
at vide, efterhvert som Fortællingen skrider frem, nu og da afbrudt
af en Hændelse, soin fortæller videre. Vi sidder foran en Areopag,
der eksaminerer, hvor det gælder Liv og Død. Derfor er Udsagnene
saa vigtige, derfor tør vi ikke miste ét Ord. Her er endelig mere
oppe end’det, hvorledes han fik hende, eller hvorledes det gik
til. at han ikke fik hende.

Men i et saadant Anlæg er der jo noget sært; han faar
næppe mange Efterfølgere. Og naar dertil kommer, at hans vakre
Forstaaelse af de ulykkelige (deriblandt af Forbryderne), og hans
Had til det medskyldige Samfund forleder ham til Uretfærdighed,
ja, til Grusomhed, saa bliver Nærværet ved denne Eksamination
og Selvforklaring ofte pinlig. Saa meget vi trænger at mindes
om, at de, der bryder Lovene, ofte er mere værd end dem, der
dømmer, — vi ønsker dog ogsaa at være retfærdige mod disse.
De maa optages i samme medfølende Forstaaelse. Navnlig de, der
selv lider ved de andres Forgaaelser og er aldeles uskyldig i deres
Vanskæbne. Men netop disse haaner han undertiden; han forringer
dem for at gøre de andre saa meget større.

Her staar vi foran noget, som vel efterhaanden vil blive den
almindelige Mening: saa indtrængende hans Forstaaelse af Livet
kan være, den staar ikke paa Højde med hans Lidenskab og hans
Kunst. En Dramatikers Tænkning ligger vel stærkest i hans
Psykologi, og den har hos Ibsen ikke altid sikker Undergrund.
Opbygningen er altid mageløs — saaledes af „Dukkehjemmet"; men
Undermuren, som den hviler paa, nemlig at Nora (der lyver, og
hvem er verdensklogere end de, der lyver?) ikke skulde vide, hvad
Vekselforfalskning er for noget,"fer stærkt svigtende. Forudsætningen
for Handlingen i „Vildanden" er jo den, at den fjortenaarige Martyr

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:43:37 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1896/0278.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free