- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 13 (1896) /
288

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - April - Bjørnstjerne Bjørnson: Den moderne norske Litteratur

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

288

Den moderne norske Litteratur.

en Stund, før hun blev, hvad pæne Folk kalder læselig. Nu
bagelter er dette det stærkest mulige Bevis for, hvor oprindelig hun
er. Fod for Fod har hun altsaa hamret, mineret og skoftet sig
frem paa sin egen haarde Vej. Den Vilje og den Udholdenhed
fik hun næppe af sin egen Mand eller af nogen anden Mand, —
saa lidt som sine Evner eller den Kunst, der nu er hendes
Særeje. Hvor mange af hendes Arbejder, der var originale Studier og
intet mere, er nu ligegyldigt. Hovedsagen er, at paa disse har
hun naaet frem til at forme ud en Fortælling som „Forraadt", i
psykologisk Dybde og Fremstillingens Magt et Mesterværk, der
efterlader et Indtryk, ja, som om du er ude paa Havet og ser ned
i det, og der træffer et Par Øjne, store store, Hovedet kan ikke
klart skelnes, men Øjnene aabner sig og lukker sig, aabner sig og
lukker sig kolde som Havet.

Verdslige Mennesker eller den verdslige Del af Mennesket
tegner hun; sjælden Søndagens Del i det, aldrig Søndagsmennesket.
Med det første mener jeg vort livslange Trælleliv under
Lidenskaber og Forhold i mere og mindre unyttig Kamp. Med det
andet mener jeg Rejsingsmagten i os ud over det meste eller endog
ud over altsammen. Fordi hun hovedsagelig jtegner den
verdslige Side, er der lav, graa Himmel over hendes Billeder. De ligner
i det Stykke Gerhard Hauptmanns uforlignelige, hypnotiserende
Kunst, som lokker os længer og længer ind i en lang Flaske, der
vi hører Proppen slaas i bag os og tænker: Gud, hvorledes
kommer vi ud igen? Amalie Skrams Kunst er vævrere; vi kommer
fortere afsted og gennem mere brogede Billeder; men de giver
noget af samme Beklemmelse.

Hun tegner helst Vestlandsliv, Mennesker fra Bergen og
Omegn, hendes Fødestad og Ungdoms Tumleplads. Naturtro
Skildringer fra Menneskers dagligdags Dont, Synd, Selvskuffelse og
seje Udholden. Ingen er saa rig paa første Haands Studier. Vi
kan ikke mere se et Fotografi af Bergen eller af dens Omegn uden
at befolke det med hendes letlivede eller gribende Skildringer.

Og dog —. I sin Fortælling „Fortuna" har Alexander
Kielland tegnet en Kvinde fra Bergen, som heder Wencke. Tegnet
hende saaledes, at den gode Tradition i den gamle Handelsby
forenes med Nutidens oplyste Fremgangsvilje. Thi ogsaa nu har
Bergen fremfor nogen anden By i Norge, jeg kan gerne sige i
Norden, et rejselystent, foretagelsesrigt Folkefærd, som over Havet
er i Forbindelse med England, Tyskland, Frankrige, Spanien. Den

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:43:37 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1896/0290.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free