- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 13 (1896) /
446

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Juni - Will. Bloch: Nogle Bemærkninger om Skuespilkunst

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

446

Nogle Bemærkninger om Skuespilkunst.

ud paa at udelukke den saakaldte .personlige Betagelse’, hvis
Karakteristikon netop er, at den er uafhængig af den Vilje, den
skulde tjene til Materiale, kommer den altsaa ikke til at sige andet
eller mere. end hvad der med Nødvendighed følger med Kunstens
Begreb. Man har derfor Valget imellem et af to: Enten maa man
reducere Teorien til en overflødig Gentagelse af en selvindlysende
Sandhed, hvad der vilde være det samme som at fastslaa, at
Diderot har talt hen i Vind og Vejr, — eller man maa gaa ud
fra. at det netop er „ Fantasifølelsen " og ikke „den personlige
Betagelse", hvorpaa Teorien tager Sigte. Da Hr. Larsen
udtrykkeligt hævder, at „Fantasifølelsen" ikke kan undværes, er han altsaa
i Virkeligheden ikke Tilhænger, men Modstander af den Lære,
hvis Fortjenstfuldhed han berømmer i saa kraftige Ord. Det
anførte Citat indeholder en energisk Protest mod Kernen i Diderots
Paastand, der udtrykt i hans egne Ord lyder saaledes: „Skuespillerens
Talent bestaar ikke, som man sædvanligt tror. i at føie, men i saa
omhyggeligt at gengive Følelsens udvortes Tegn, at Tilskuerne
illuderes"J) — og til denne Protest slutter vi os af ganske Hjerte.

Skuspilkunstens Middel er den menneskelige Personlighed
og dens Maal Menneskefremstilling. Det Menneske, som det i hvert
enkelt Tilfælde er Skuespillerens Opgave at fremstille, er altid
forskelligt fra ham selv. Han lærer dets Særegenhed at kende
gennem de Tanker og Følelser, som Digteren lader ham udtrykke,
og de Relationer, hvori han stiller ham til Stykkets øvrige Personer.
Den første Betingelse for, at Skuespilleren skal kunne fungere
som Mellemled mellem Digteren og Tilskueren, er derfor den. at
han forstaar de Forestillinger og Følelser, som Digteren har givet
Udtryk. Men — som Spencer siger — at forstaa en Følelse, som en
anden føler, er at faa denne Følelse vakt i sin egen Bevidsthed, hvilket
igen er det samme som selv at føie den. Idet Skuespilleren gør
Følelsen til sin personlige Ejendom, undergaar den imidlertid en
Forandring. De Ufuldkommenheder, hvorunder Digterens
Meddelelsesmiddel lider, nøder ham nemlig til kun at gengive et Brudstykke
af den Helhed, der lever i hans Indre. Og for at dette Brudstykke
atter i Skuespillerens Produktion kan blive til den Helhed,
Kunstværket forlanger, maa han supplere de enkelte Elementer, der er
ham givne, med andre, som han henter fra sit eget Livsindhold.
Skuespillerens Følelse er altsaa ikke nøjagtig den samme som

») Taler og Skuespiller Pg.21.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:43:37 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1896/0448.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free