- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 13 (1896) /
485

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Juni - Karl Madsen: Kunst. — Kunstmuseet. Rubens: Salomons Dom

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Kunst. 485

har ens Vigtighed i Billedet, ingen af dem er underordnet, over
selve Kongen er Lyset mest dæmpet, men han er til Gengæld
løftet over de andre, og det synes os netop passende, at
Visdommen fra Halvskyggen retter de kloge Øjne ud i den klare
Dag for at se Hjerterne blive afslørede. Alligevel er
Kompositionen sluttet og Virkningen samlet. Gruppen til venstre peger
mod den til højre, og denne igen tilbage, de sammenbindes ved
Moderens Bevægelse og Bødlens Blik. Brændpunktet for hele
Billedet er Moderens Hoved, det Udtryk, det viser Kongen, sætter
Handlingens Traade i Bevægelse. Vi aner dette Udtryk mere, end
vi ser det, Ansigtet er halvt bortvendt fra os. Der er sagt mange
smukke Ord om Agamemnons tilhyllede Hoved paa et antikt
Maleri, som jo i øvrigt kun følger gammelgræsk Skik i Fremstillingen
af den højeste Smerte. Var det sandt, at Kunsten maatte friste
Skibbrud, om den søgte at gengive utilsløret Udtrykket for en
Faders beskeste Sorg, magtede den end mindre Udtrykket for en
Moders dybeste Fortvivlelse. Men det har Kunsten meget ofte
magtet særdeles vel, og kun det er sandt, at Anelsen om en Ting
ofte virker stærkere, smukkere og bedre end Fremstillingen af
Tingen selv.

Billedet har alle stærke Farver og ingen Farve for meget,
de er alle sammenstillede i fuldendt Harmoni. Farvefordelingen
er mesterlig og giver Kompositionen den solideste Støtte ved at
underordne Baggrund og Baggrundsfigurer og samle alle de mest
straalende Farver — Kongens røde Kappe, Graaskæggens grønne,
den blaa om Bødlens Lænder og den gule Atlaskeskjole — i en
rig og glimrende Buket om Moderens lyse Hoved i Billedets Midte.

Der lyser Fest og Glans fra et saadant Billede ud til hele
den Samling, hvori det hænger. Carl Bloch har engang træffende
sagt, at det virkede som en vajende Silkefane. Fjernedes det fra
Galleriet, vilde det føles, som om Solen var gaaet bort. —

Nederst til højre har Billedet Paaskriften: „Mons. Josias
Comte de Ranzav, Maral de France, me l’a donné." Den talende
er Kong Christian den fjerde, hvem Billedet synes at have været
velkomment til Dekorationen af Frederiksborg; idet mindste nævner
Frederiksborg Slots Inventarium af 1650: „Udi Gammel
Dronningens Soffue Gammer. I Stort Støcke med bemerchelsze Om
de thou Quinder, som Med dieris Børn komme for Kong Salomon,
och hand dømbte dennom imellem, Vdi en forgyldt Ramme.’1 —
Ogsaa paa Kristiansborg havde det en forgyldt Ramme, — tegnet

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:43:37 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1896/0487.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free