- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 13 (1896) /
855

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - November—December - Emil Hannover: Kvindeidealets Udvikling i den italienske Malerkunst

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

855 Kvindeidealets Udvikling i den italienske Malerkunst.

er lang og let kroget med ganske smaa Fløje; Munden saa lille, at
den næsten synes sammensnærpet, hvad der bidrager til det dybt
alvorlige, ikke sjælden noget sure Udtryk i disse Skikkelser. Deres
Skønhed beror saaledes ikke paa deres naturlige Legemsskønhed; den
er af en rent kunstnerisk konstruktiv Art. De er skønne som en
Søjle kan være skøn, skønne ved deres Holdning, ved deres Rejsning,
ved deres ophøjede Ro
baade i Stilling og i Blik,
ved den store Enkelthed
i Linierne, som Mosaiken
i saa høj Grad var egnet
til at fremme, og af
hvilken saa meget toges
i Arv af den tidlige
Re-naissance.

Som ingen anden
Stil var den byzantinske
en Abstraktion fra alt,
hvad der er nationalt
eller individuelt. Deri en
af Aarsagerne til dens
vide Udbredelse og dens
aarhundredlange
Supremati i en Tid, hvor
Racefølelsen var ringe og
Individualitetsfølelsen
ufødt. Det er blevet sagt
af en eller anden om den
byzantinske Kunst, at
den er som hin Elskede,
for hvem Aurora ønskede et evigt Liv, men glemte at ønske evig
Ungdom. Den lever — om det kan kaldes saaledes — og ældes
uden samtidig aandelig at beriges bag Klostermurene, fjernt fra
Verden og Naturen, om hvilken den kun har Minder i vage
Reminiscenser fra Antiken. Munken er Maler og Maleren Munk; Kunsten
har sin Disciplin som Klostret, og da de verdslige Kvinder er
udelukkede fra dette, er de ogsaa udelukkede fra Kunsten. I den
asketiske Klosterfantasi — maaske mindre som den var, end som
den gav sig ud for at være — er der kun Plads for Billedet af
en eneste Kvinde: Madonna, — Billedet paa den Uverdslighed og

Jomfruernes Procession.
Mosaik fra det Ole Aarhundrede.
S. Apollinare nuovo i Ravenna.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:43:37 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1896/0857.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free