- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 13 (1896) /
857

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - November—December - Emil Hannover: Kvindeidealets Udvikling i den italienske Malerkunst

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

857 Kvindeidealets Udvikling i den italienske Malerkunst.



mere gennem Tilførsel af den friske, menneskelige Følelse i hans
eget Bryst indgav Kunsten dens evig foryngende Eliksir paa
ny. Han aabenbarer allerede en svagt gryende Sans for det
menneskelige Legemes Bevægelser og Bevægelighed og endnu mere
for den Menneskesjæl, som var nær ved at have forladt al Kunsten
i de Aarhundreder, da den væsenlig dreves som en Slags fornemt
og kostbart Haandværk. Hans Madonna er den første, som viser
Tegn paa moderlig
Ømhed for det Barn, hun
bærer paa sit Skød.
Mildt og
menneskekærligt naar hendes Blik
Beskueren, og Varmen
i dette Blik maaler den
Temperaturforandring,
som fra da af foregik i
den før saa kølige Kunst.

Allerede mange
Grader varmere, saa nær
som ingen tidligere ved
selve det menneskelige
Hjertes Varme, er den
store Giotto. I Madonna
dell’Arena i Padua, i
Underkirken i S.
Francesco i Assisi, i Santa
Croce i Florens og for
Resten i Kapeller og i
Billeder hele Italien over
fornemmer man den
overmægtige Indflydelse
paa Kunsten, som udgik fra denne Mand. Igennem hans endnu
halvt byzantinske Stil, hans store Strenghed i Linien, hans stærke
Tilhyllelse af Figurerne (for Kvindernes Vedkommende en saadan,
at den sjælden blotter mere end selve Ansigtet) bryder sig de
menneskelige Følelser Vej med en Lidenskab i Udtrykket, der ikke
forhen var set, og mange Slags yndefulde Træk af selve Livet
vover sig her for første Gang frem i den alvorlige kirkelige Kunst.
Det er vanskeligt at fremhæve et enkelt af de mange Eksempler,
som Giotto har givet paa sin Sans for de kvindelige Følelsers

Clmabue: Madonna med Barnet.
Cappella Rucelloi i Sa Maria Novella, Florens.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:43:37 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1896/0859.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free