- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 13 (1896) /
866

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - November—December - Emil Hannover: Kvindeidealets Udvikling i den italienske Malerkunst

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

866

Kvindeidealets Udvikling i den italienske Malerkunst.

Margherita i Prato Bestilling paa at male et Billed til Kirkens
Højalter; i Klostret traf han en Novice ved Navn Lucretia Buti, hvis
Skønhed forekom ham egnet som Model til den Jomfru Marie, han
skulde male. Skønt han var nær de 50 Aar, forelskede han sig i
hende, lod sit Maleri i Stikken og flygtede med hende, upassende
nok paa en høj Helligdag, da saa kostelig en Relikvie som Jomfru
Maries Bælte var udstillet for de tilrejsende Pilgrimme.
Mærkværdigvis er det
udelukkende religiøse
Billeder, som denne
Hedning har efterladt sig,
og selv om hans
Fremstillinger af hellige
Kvinder tør tages for et
Galleri af de Kvinder, hvis
Legemsskønhed han har
elsket, bærer de kun i
meget ringe Grad Præget
af hans verdslige
Tilbøjeligheder. Lucretia
Buti, som han har
fremstillet talrige Gange,
snart som Marie, snart
som Herodias, løfter sine
Bryn med saa megen
tung Vemod og ser frem
for sig med saa meget

sjælfuldt Drømmeri,
som var hendes Tanker
alle andre Steder end
hos denne Verdens Goder. Antagelig har da baade Lucretia og
Fra Filippo været langt bedre, end deres Rygte. Det, man har
kaldt hans dristige Realisme, indskrænker sig til den Naturlighed,
hvormed han omgaas de hellige Motiver, særlig Motivet: Madonna
med Barnet. Han fremstiller hende i sine senere Billeder under
Lucretia Butis mere yndefulde end egenlig smukke Træk, som en
øm og blid Moder; og om Barnet, der er saa ganske
menneskebarnligt i sin Leg med Drengen Johannes, tør man tro, at det er
ingen anden end Lucretias og hendes Elskers egen Søn, den senere
saa berømte Maler Filippino Lippi, der først var sin Faders og

Fra filippo Lippi: Lucretia Buti som Uaria (Brudstykke).
Pitti-Galleriet, Florens.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:43:37 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1896/0868.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free