- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 13 (1896) /
867

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - November—December - Emil Hannover: Kvindeidealets Udvikling i den italienske Malerkunst

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

867 Kvindeidealets Udvikling i den italienske Malerkunst.

senere Botticellis Elev og bl. a. har malet det skønne Billede af
Marias Aabenbaring for den hellige Bernhardus, som findes i Badia
i Florens. Der gengives her et Fragment af denne Marieskikkelse,
hvis Væsen er saa forunderlig aandigt og æterisk.

Botticelli er i vore Dage bleven den af alle „de Primitive",
som bedst forstaas og skattes højest. Det er bekendt, at endog
en hel Skole i England, de saakaldte Prærafaeliter, er bleven til
paa Grundlag af et
begejstret Studium af
denne Kunstner, hvis
kvindelige
Skønhedsideal i en let
Transfiguration er bleven det
moderne engelske.
Maaske er der heller ikke i
hele den ældre
Kunsthistorie en Maler al
finde, i hvem der mødes
saa mange af de
hinanden modsatte
Tilbøjeligheder, som præger
Nutidens Kunst. Han er
Realist i sit
indtrængende Formstudium. Dog
er han i sine tidlige
Billeder samtidig let
besjælet af den fra
Old-tidskunsten lærte Sans
for den abstraktç, den
fuldkomne, den ideale
Skønhed. Han er Tænker og Filosof, bevandret og hjemme i
Humanisternes hedenske Forestillingskres. Dog er han samtidig
stærkt religiøst bevæget. Han elsker landskabelig Natur og Blomster;
han elsker unge, blufærdige Kvinder; han er blød af Sjæl, letgreben
af det rørende, det sarte, Lyriker, Poet og Sværmer, og dog
kan han male det haarde og hovmodige Træk om Giuliano af
Medicis Mund med den mest lysvaagne Sans for Virkelighedens
brutale Udseende. Han elsker det idylliske: aldrig saa man noget
saa lunt og fredsælt som den Maade, paa hvilken Marie i hans
tidlige Madonnafremstillinger læner sin Kind mod Barnets, medens

56*

Filippino Lippi: Maria (Brudstykke).
Badia. Florens.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:43:37 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1896/0869.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free