- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 13 (1896) /
872

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - November—December - Emil Hannover: Kvindeidealets Udvikling i den italienske Malerkunst

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

872

Kvindeidealets Udvikling i den italienske Malerkunst.

disse havde dog næppe synderlig Andel i Kvindeidealets Udvikling
i den italienske Kunst. Det samme gælder — for blot at nævne
endnu et af de berømteste Navne — Andrea Mantegna, der vel
ellers uden Sammenligning kan kaldes det femtende Aarhundreds
mest omfattende Kunstneraand, og hvis umaadelige Indflydelse paa
Figurstilen naaede ud over Italiens Grænser til Dürer og Holbein:
specielt som Kvindemaler har han ingen større Betydning. Han

har sin egen kraftige og ud- ’
prægede Type for Jomfru
Marie, ligesom Giovanni
Bel-lini — han, der aldrig var
til at formaa at male en
nøgen Kvindeskikkelse1 —
har sin. Men medens disse
store norditalienske
Kunstnere paa andre Omraader
var med til at rykke
Malerkunsten mange Skridt frem
mod dens Frigørelse i Aand
eller dens Fuldendelse i
Form, var det andre Mestre
forbeholdt i særlig Grad at
blive Kvindens Malere og
medvirke til Dannelsen af
hendes endelige Idealbilled.

Domenico Ghirlandajo
er en saadan Kvindemaler.
Il est sincbre, saaledes
resumerer Taine hans
Kunstner-karakter, og det er vel at
mærke ikke hans naturalistiske Billed i Louvre af den hæslige,
gamle Mand med Vorte-Næsen, men derimod Ghirlandajos skønne
unge Kvindeskikkelser paa Freskerne i Sta. Maria Novella i Florens,
som har foranlediget Taine til at bestemme det centrale i denne
Kunst som Trofasthed og Oprigtighed i Iagttagelsen. Der er i
Virkeligheden heller næppe mindre Naturalisme i disse Kvinde-

’) Billedet i Galleriet i Wien af en nøgen ung Kvinde, der ordner sit Haar
foran et Haandspejl, maa — til Trods for at det bærer Giovanni Bellinis
Signatur — vistnok tilskrives Francesco Bissolo.

fitro dtlla Francesco: Kvindeportræt.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:43:37 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1896/0874.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free