- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 13 (1896) /
878

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - November—December - Emil Hannover: Kvindeidealets Udvikling i den italienske Malerkunst

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

878

Kvindeidealets Udvikling i den italienske Malerkunst.

Aarhundred, at disse Undersøgelser bliver almindelige og optager
ikke alene en Grubler som Lionardo, men selv saa objektivt og
realistisk anlagt en Kunstneraand som Dürer. Det er værd paa
dette Sted at mindes disse Bestræbelser efter at fastsætte en
Pro-portionsnorm for det menneskelige Legeme, thi de er et typisk
Udslag af hele den abstrakte Aand, som var ved at gennemtrænge
Kunsten. Et andet og dermed beslægtet Udslag er de Traktater
specielt over Kvindeskønheden, af hvilke Niphus’, Agrippas og
Firenzuolas hver paa sin Vis har Interesse, men af hvilke
Firen-zuolas (Della Bellezza delle Donne) er det mest maleriske.

Efter at have foreskrevet de Proportioner, som han anser
for de smukkeste for en kvindelig Skikkelse (den bør, siger han,
ikke have mere end 71/* Gang hendes Hoveds Højde) begynder
Firenzuola med sine Fordringer til Panden. Den maa være høj
og bred og dobbelt saa bred som høj. Om Øjnene siger
Firenzuola, at ganske vist var alle de gamle Forfattere enige om, at
selve Skønhedens Gudinde havde sorte Øjne, men ikke desto mindre
kan dog baade de himmelblaa og de dunkelbrune Øjne være skønne.
De bør være store og runde; Laagene er smukkest, naar de er
hvide med næppe synlige Aarer. Kinden maa være hvid, men
med en Rødme, som tiltager med dens Runding. Øret maa være
af Mellemstørrelse, i de fremtrædende Dele livligere i Farven end
i de flade; i Kanten maa det være gennemsigtigt som den røde
Granat. Tindingerne maa være hvide. Om Næsens Farve — man
lægge Mærke til den Rolle, som Farven er kommen til at spille i
Skønhedsfordringerne — hedder det, at den maa være blegere end
Øret, dog ikke af en frossen Hvidhed; den mellemste Væg over
Læben maa være lel rød. Munden maa være lille, men ikke alt
for lille, hverken tilspidset eller flad, og mere end højst seks
Overtænder maa der aldrig komme til Syne, naar den aabnes for at
tale eller le. Af Munden og Hagen forlanger iøvrigt Firenzuola de
subtileste Fuldkommenheder: I Overlæben maa der være en lille
Fordybning, Underlæben maa være passende svulmende, og i den
venstre Mundvig maa der være et lille Smil! Hagen maa ikke
være fremtrædende og ikke spids, men rund og smukt farvet og
navnlig ikke undvære sin særlige Pryd: et Smilehul. Halsen maa
være hvid med en Smule Rødme og snarere lang end kort;
Skuldrene skal være brede; Brystets Bredhed er en absolut
Betingelse for Skønhed, og Farven maa her være candidissimo.
Armene maa være hvide, kødfulde og muskelstærke, men dog

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:43:37 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1896/0880.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free