- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 18 (1901) /
92

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Januar - Vald. Vedel: Litterært Rundskue

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

92

Litterært Rundskue

mænd bag deres raslende Plader og store Fagter. Men disse
derimod er ligesom ridsede med den Klingerske Gravstiks fantastiske
Grumhed og malte med Zartmanns nervøst brutale Kolorit.

Det er navnlig for Michaelis’ Vedkommende, at Tanken ledes hen
paa kunstneriske Sidestykker. Trods sine uhyggelige Æmner virker
Dødedansen først og fremmest som en Række Malerier eller
Stik. En brændende Skønhedsdyrkelse og indtrængende
Kunst-forstaaelse er jo Bogens Forfatter egen. En sjælden Specialitet har han
skabt sig i at gengive Kunstværker i Ord. Dødedansfortællingerne
er til Dels inspirerede af slige og genfortæller f. Eks. Titians Billede
af Karl 5., der i Feltherrerustning rider frem fra et Skovbryn:
Hingstens sirligt langstrakte Trav, det blege, forstenede Ansigt, de
rødrandede Øjne, Blikkets kolde Langsyn, — og saaledes ogsaa
Dürers kristelige Ridder: han har en blytung Vægt af Gud i sit
Hjerte og staar i sine Stigbøjler som paa Troens urokkelige
Diamantklippe. En Række lignende Oversættelser af Kunst
indeholder den lige udkomne nydelige Digtsamling „Til Livets Fest".
Der er et Digt til „Athena Lemnia"hovedet i Bologna, helt antikt
i Aand og Stil: „Barsk er din Ynde, Din buede Læbe ej kender
til Latter, — Smilet hensmulrer og dør. Evig er Alvorens Blu",
et andet til „Colleoni" statuen — et lydeløst Stykke Bronzeskulptur
i Ord —, en dybsindig Tolkning af Michel Angelos Slaver samt
Digte til Rembrandtske Billeder, blandt hvilke det til Nellikepigen
er af den fineste, mest nænsomme Ømhed.

Til Gengæld omsætter Naturen sig ofte uvilkaarlig for
Forfatteren til Kunst; Drueklaserne minder ham om fyldige, gyldne
Ornamentér, Firbenene paa en Mur om Bronzeornamenter, og
Scener af Livet forekommer ham ikke sjældent bekendte fra
Kobberstik. Energisk hamler hans Sprogkuust ogsaa uafbrudt op
med Gravstik og Pensel i at gengive de vanskeligste Synsindtryk.
Der er i Bogen f. Eks. en døende Soldats Hoved, som stikker op
af en Grøftekant og stivt betragter en Ligrøver, mens det slubrer
Luften ind bovnende som en Fiskegælle. Eller der er en
Drypstenshule, hvis Indre stykkevis flakker frem i Genskæret fra et
Risbaal. Eller et Rovfuglefysiognomi, der gennem et Murskaar
kigger ned i et mørkt Fangehul: det gule runde Øje i den lighvide
Hudcirkel sender skarpe stive Sideblik ned. medens Hovedet bugter
sig frem i Stød som en Slangehals. Idet den enkelte Linie i
Billedet trækkes op med hensynsløs Fasthed og Energi, hentes der
ofte langvejs fra Lignelser til, der virker som voldsomme Over-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:44:08 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1901/0096.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free