- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 18 (1901) /
249

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Marts - K. Søeborg: Audiatur et altera pars

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Audiatur et altera pars 249

væggrund, nemlig „selve den kunstneriske Idé: Form, Bevægelse
o. s. v.\ Det er jo klart, at hvad der i dette Arbejde først og
fremmest har bevæget Sinding, er et Livsindhold, en menneskelig
Følelse. Men han har paa ingen Maade i Udførelsen fjernet sig
saa meget fra den antike Udtryksform, at den, der elsker græsk
Skulptur højst af al Kunst, behøver at staa fremmed. Tværtimod
er dette sidste Værk ogsaa i den Retning en Sejr for Sinding,
som denne Gang har naaet en ganske uangribelig Modenhed i sin
Skildring, én stilfærdig Ægthed i Bevægelser og dog samtidig har
formaaet at lægge Højhed og Myndighed over sin Ytring.

Der kunde hentes utallige Eksempler paa Faren ved at være
.litterær" i bildende Kunst, at ville skabe „aus dem tiefsten
Inne-ren des Bewusstseins" o. s. v. Men det turde maaske siges, at vi
netop herhjemme snart har reageret tilstrækkeligt imod „Ide-Indhold"
og „Fortælling" og har været nær ved at komme dertil, at vor hele
•bildende Kunst har faaet et Præg af aandelig Ubetydelighed.

Her er for vor Malerkunsts Vedkommende ganske særlig
Zahrt-man og Joakim Skovgaard traadt befriende til Hjælp. Legenden,
Anekdoten, Tendensen har ikke skræmmet dem, saa lidt som deres
store Forbillede Rembrandt. Det er ikke simpelthen Abstraktioner
som „Form, Bevægelse, Linier, Farve, Rytme" — om end disse
er udadskillelige endog fra den første spirende Forestilling — der
har bevæget denne til hans Radering „Jesus renser Templet*. Nej
det er et inderlig menneskeligt, glødende, gnistrende Had til al
Slags pøbelagtig Tarvelighed.

Blandt vore store Billedhuggere (som var) er vel Jerichau i en
ganske særlig Grad digterisk bevæget; det aandelige Moment er
dog vel ikke underordnet den legemlige Skønhed i Adam og Eva,
Leda eller Kristus?

Træd da med saadanne Eksempler for Bevidstheden frem for
Sindings Moder Jord, og det maa erkendes, at det er et
Kunstværk, i hvilket der netop er et vel afvejet Forhold mellem den
suveræne Tanke og Menneskefølelse paa den ene Side og det særlig
kunstneriske paa den anden.

I dette sundt, bevægede, menneskelige Værk, som taler til
Mennesker, er der, tværtimod hvad man har paastaaet, ingen
Mangel paa smukke, plastiske Enkeltheder. De hvilende Stillinger
udtrykker Søvnen skuffende naturligt. Den unge Mands Fødder og
Hoved er overordentüg smukt modelleret, den hele Gruppe bærer
et slaaende Præg af ædrueligt og tilforladeligt Naturstudium.

Tilskueren 1900. 1"

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:44:08 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1901/0253.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free